Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Creativiteit is cruciaal. Zo train je het.

Gepubliceerd op: 17/08/2017

Des te meer processen je beheerst, des te creatiever word je. Maar hoe doe je dat?

Een essentiële vaardigheid in onze huidige economie is creativiteit, zegt het World Economic Forum. Nieuwe oplossingen verzinnen voor problemen.

Een praktisch boek over dit onderwerp is Your Creative Brain van psycholoog en onderzoeker Shelley Carson. Zij zet zeven creatieve denkprocessen op een rij. De belofte: des te meer processen je beheerst, des te creatiever word je. Bij deze een ultrakorte samenvatting (met oefeningen).

1) Opnemen: dit denkproces draait om opmerkzaamheid, om kijken en luisteren zonder oordelen. Ga ervan uit dat alle informatie waardevol is en tot nieuwe inzichten kan leiden. Eenvoudige oefening: zet een timer op vijf minuten en besteed die tijd volledig aan het geïnteresseerd, gedetailleerd waarnemen van wat er om je heen gebeurt.

2) Visualiseren: het ontwikkelen van beeldverhalen in je hoofd. Oefening: stel je een bekende ruimte voor in je hoofd - je favoriete restaurant - en loop er langzaam doorheen. Wat zie je allemaal? Volgende stap: hoe ziet de ruimte eruit als je een paar meubels verschuift? Nog een stap: wat gebeurt er over een week als je op deze plek een afspraak hebt met, zeg, Elon Musk?

3) Verbinden: de kunst van het associëren, divergeren en combineren van hele diverse informatie. Niet zoeken naar het éne juiste antwoord, maar zoveel mogelijk -ook domme en onlogische- oplossingen verzinnen voor een probleem. Oefening: verzin in drie minuten minstens twintig dingen die je kunt doen met een krant. Nog eentje: kijk om je heen vanaf je werkplek en noteer minstens dertig dingen die beter kunnen.

4) Redeneren: hierbij gaat het om convergeren en logica. Stap voor stap werk je vanuit je eerste creatieve noties naar een oplossing die je kunt testen in de praktijk. Oefening: neem een doel in gedachten voor na de vakantie en formuleer het zo scherp mogelijk. Met een deadline, een concrete maatstaf voor succes en concrete stappen ernaartoe.

5) Evalueren: het neutraal, onpersoonlijk beoordelen van je ideeën. Nodig om te bepalen in welke oplossing je je energie gaat steken. Oefening: maak een lijst van alle schoenen die je hebt. Stel je voor dat je kleiner gaat wonen en de helft weg moet. Welke zijn dat? Stel je voor dat je een jaar gaat reizen en slechts één paar mee kan. Welke? En waarom?

6) Transformeren: de kunst om ontevredenheid om te zetten in positieve actie. Een echte vakantieoefening: schrijf - in meerdere sessies van ongeveer een kwartier - een kort verhaal over een fictief personage dat - toevallig - precies dezelfde problemen heeft als jij én die problemen op een realistische manier aanpakt. Stop pas met schrijven als je personage tevreden is.

7) Stromen: de kunst om te improviseren, om met jouw kennis en kunde direct in te spelen op de omgeving, zodat je volledig opgaat in je activiteiten. Oefening: kijk een film die je nog niet kent en beschrijf hardop, als een enthousiaste sportcommentator wat er gebeurt. Ook leuk om met meerdere mensen te doen.

Door tijdens je vakantie te oefenen met nieuwe denkstijlen, wordt je creatiever én -minstens zo belangrijk- bouw je het zelfvertrouwen op om er ook iets mee te doen als weer aan het werk gaat.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Creatief denken (1)
Gedrag (189)
NRC. Persoonlijk leiderschap (2)
Shelley Carson (1)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop