Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Zo ben je klaar voor de technologische revolutie

Gepubliceerd op: 17/08/2017

Wie wil meedoen aan de economie van de toekomst, moet aan zijn vaardigheden werken. Het belangrijkste wat je nodig hebt: complex probleemoplosssend vermogen.

Zit je tijdens de vakantie stiekem te dagdromen over je toekomst en je loopbaan? Hou dan rekening met een paar dramatische veranderingen in de komende jaren. Volgens Klaus Schwab, oprichter van het World Economic Forum (WEF), zitten we middenin een nieuwe industriële revolutie. Technologieën als kunstmatige intelligentie, robotica en biotech zijn bezig onze wereld grondig te veranderen. Dit gaat ook ons werk totaal op de kop zetten.

Wie wil meedoen moet aan zijn vaardigheden werken. Het allerbelangrijkste wat de wereld volgens het WEF nodig heeft in 2020 is ‘complex probleemoplossend vermogen’. De nummers twee en drie zijn ‘kritisch denken’ en ‘creativiteit’.

Laten we deze week eens kijken naar die allerbelangrijkste vaardigheid. Wat is dat eigenlijk, complex probleemoplossend vermogen?

Volgens het WEF moeten we goed worden in het omgaan met nieuwe, nog niet uitgekristalliseerde problemen. Het bedenken van strategieën voor toekomsten die nog niet vastliggen.

Een interessante benadering van denken over complexiteit, komt van de Canadese onderzoeker Rick Nason. Volgen hem moeten we verschil maken tussen problemen die 'complicated' zijn -zeg maar: gewoon moeilijk- en vraagstukken die 'complex' zijn: chaotisch, voortdurend in ontwikkeling, waarschijnlijk onoplosbaar.

De eerste soort problemen kun je te lijf met regels en procedures. Denk aan het plaatsen van de best passende advertentie bij een zoekopdracht op Google. Er komt heel wat rekenkracht bij kijken, maar uiteindelijk gaat het om een beheersbaar proces dat uitmondt in één oplossing.

Complexe problemen zitten anders in elkaar. Hier is er sprake van te veel onzekerheden om met eenvoudige regels te werken. Denk aan de vraag hoe je als transportbedrijf moet anticiperen op de komst van zelfrijdende auto's. Of wat je als bank aan moet met de opkomst van Blockchain. De grote uitdaging is dat je nu al aan de slag moet, terwijl het probleem nog volop in ontwikkeling is en zal blijven.

Volgens Nason moet je hiervoor vier zaken onder de knie krijgen.

1) Herken waar je mee te maken hebt. Gaat het om een moeilijk probleem dat je met regels kunt aanpakken? Of is het een complex probleem dat je al doende moet leren kennen?

2) Hanteren in plaats van oplossen. Complexe problemen kennen niet één juiste oplossing. Het gaat erom telkens weer nieuwe scenario's te bedenken. Wat zou er kunnen gebeuren en wat zijn creatieve ideeën om hiermee om te gaan?

3) Proberen, leren, aanpassen. De kunst is om op een bescheiden manier telkens weer in te spelen op veranderende omstandigheden. Niet één groot plan dat volgens jou dé oplossing is. Maar kleine stappen, testen en bijsturen.

4) Omarm complexiteit. Begrijp dat verbeelding en creativiteit bij complexe vraagstukken belangrijker zijn dan de toepassing van bekende oplossingen.

Samengevat: complex probleemoplossend vermogen draait om leren. Besef dat je nooit klaar bent, dat je telkens weer nieuwe ideeën moet verzinnen, testen en aanpassen. Nason haalt de filosoof Eric Hoffer aan: "In tijden van verandering zullen leerlingen de aarde beërven, terwijl geleerden prachtig uitgerust zijn voor een wereld die niet meer bestaat."

Leuke vakantieoefening: je eigen carrière zien als complex probleem en benaderen als een leerling.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Complexe problemen (1)
Eric Hoffer (1)
Industriële revolutie (1)
Klaus Schwab (1)
NRC. Leiderschap (1)
Persoonlijk leiderschap (28)
Rick Nason (1)
Verandering (111)
World Economic Forum (3)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop