Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Vakantiedoeboek voor managers

Gepubliceerd op: 17/07/2017

Elke ondernemer weet: vernieuwen moet. Maar een nieuw plan dat niet wordt uitgevoerd is net zoveel waard als 'geen plan'. Wellicht dat daarom het boek 'Strategie = Executie' van veranderexpert Jacques Pijl al een paar weken op nummer één staat in de managementlijsten. Vijf aansprekende ideeën uit dit boek op een rijtje.

1) Hanteer een 'dubbele agenda'. Veranderen en innoveren moet. In elk bedrijf. Anders heb je geen toekomst. Maar het geld wordt intussen verdiend met wat je vandaag doet. Pijl raadt ons aan om een duidelijk onderscheid te maken tussen het dagelijkse werk (run) en verandering (change). Een simpel systeem hiervoor: een A- en B-agenda bij elke vergadering. De A-agenda gaat over het dagelijkse werk. De B-agenda gaat over vernieuwingsprojecten. Beide vergen aandacht van managers en medewerkers, altijd.

2) Maak onderscheid. Maak van veranderen niet één grote, grijze soep, zegt Pijl. Hij onderscheidt drie typen projecten.

- Verbetering: het verder ontwikkelen van het bestaande verdien- en bedrijfsmodel. Denk aan de introductie van 'VandaagNog' door Coolblue, waarbij klanten die voor 15.00 uur bestellen, dezelfde dag nog hun spullen krijgen.

- Vernieuwing: ingrijpende veranderingen binnen het bestaande verdien- en bedrijfsmodel. Zoals de recente overname door Amazon van supermarktketen Whole Foods.

- Innovatie: het ontwikkelen van een geheel nieuw verdien- en bedrijfsmodel. Bijvoorbeeld de keuze van Apple in 2001 om iTunes te introduceren en daarmee in de muziekbusiness te stappen.

3) Selecteer scherp. De meeste managers willen teveel tegelijk. Hun lijst van veranderingen is groter dan het verandervermogen van het bedrijf. Een eerste stap is om je portfolio van initiatieven 'uit te mesten', zegt Pijl. Tuig niet voor alles een apart project op, maar doe -als dat mogelijk is- verbeteringen gewoon in het dagelijkse werk. Een tweede stap is om een goede balans te creëren tussen verbeter-, vernieuw- en innovatieprojecten (zie hierboven). Zoek naar een balans tussen kleine veranderingen die snel tot resultaten leiden en grote projecten voor de langere termijn waarvan de uitkomsten onzeker zijn.

4) Vorm een 'executiecoalitie'. Om een nieuw plan daadwerkelijk uit te voeren, moeten verschillende mensen nauw samenwerken en echte verantwoordelijkheid nemen. Pijl noemt dit de 'executiecoalitie'. Wie heb je minimaal nodig? Een directielid dat eindverantwoordelijk is; directieleden die meewerken omdat een verandering ook hun portefeuille raakt; een ervaren projectleider; een team van uitvoerders uit het bedrijf; en een lijnmanager die erop toeziet dat de praktische baten (meer klanten, sneller werken etcetera) ook echt worden gerealiseerd.

5) Zorg voor een psychologische check-in. De mensen die meewerken aan een verandering moeten niet alleen formeel verantwoordelijkheid nemen, maar moeten de verandering ook echt willen. Het gaat om eigenaarschap, gewilde verantwoordelijkheid, zegt Pijl. Dat kost tijd en moeite. Een telefoontje vanuit de auto is veel te mager om een collega echt betrokken te krijgen. Je moet tijd met elkaar doorbrengen en uitspreken wat je precies van elkaar verwacht binnen een veranderproject.

'Strategie = Executie' is een ouderwets dik vakantiedoeboek voor managers: 363 pagina's. Ik zeg: plan een paar vakantiedagen om het te lezen en doe dat dan ook echt.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Jacques Pijl (1)
Leiderschap (157)
NRC (261)
Strategie = Executie (1)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop