Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Leidinggeven is een ambacht met regels

Gepubliceerd op: 29/05/2017

Als je Nederlandse leidinggevenden vraagt wat hen écht dwarszit, dan komen de volgende klachten opvallend vaak voorbij. De waan van de dag heerst: je rent van de ene onderbreking naar de volgende crisis. En intussen moet je zo ongeveer op je kop gaan staan om anderen te motiveren. Wie dit soort fundamentele problemen wil oplossen, moet terug naar de basis. Vier suggesties.

1) Leidinggeven gaat allereerst over het dagelijkse werk en over de mensen die dat moeten doen. Maar in veel organisaties wordt de aandacht afgeleid door allerlei bijkomstigheden. Zoals het zoveelste programma op het gebied van 'excellentie' of 'verbondenheid'. Mooie woorden, maar zolang ze geen relatie hebben met de alledaagse problemen, voelt het als weer een taak die 'erbij' komt. Dus? Stel een klein aantal heldere prioriteiten als leidinggevende. Laat je niet in elke werkgroep kletsen en accepteer niet ieder plan dat stafleden verzinnen. Hélp je collega's allereerst om klanten te helpen (of patiënten, burgers of leerlingen). En zorg dat je daar elke dag het grootste deel van je tijd aan kunt besteden.

2) De meeste leidinggevenden improviseren teveel. Ze hebben geen methode of systeem, maar reageren op wat zich aandient. Bijkomend risico is dat je al gauw denkt dat de knelpunten worden veroorzaakt door individuen ("Hij heeft ook altijd wat te zeuren") en dat er sprake is van motivatieproblemen ("Waarom lossen ze dit zelf niet op?"). Verstandiger is het om een vaste, beproefde aanpak te adopteren, zoals Lean (of leerKRACHT in het onderwijs). Daarbij bespreek je minimaal wekelijks wat er beter kan in het werk en hoe je elkaar hierbij kunt helpen. Dat is geen hippe nieuwlichterij, maar heeft zijn wortels in tientallen jaren praktijkonderzoek naar het systematisch verbeteren van werkprocessen, van verstandige bedrijfskundigen als William Edwards Deming.

3) Waardering, complimenten en beloningen zijn belangrijk. Maar de sterkste motiverende factor op de werkplek is het boeken van progressie in de richting van een betekenisvol doel. We willen zien en voelen dat het ertoe doet waar ze mee bezig zijn. Volgens onderzoeker Teresa Amabile moeten leidinggevenden zich daarom elke dag opnieuw afvragen hoe zij hun medewerkers kunnen helpen om progressie te ervaren. Met name door het opruimen van hindernissen in de vorm van -bijvoorbeeld- onduidelijke verwachtingen, slechte afstemming, zinloze regels en gebrekkige apparatuur.

4) Ten slotte moeten leidinggevenden stoppen met het voeren van jaarlijkse beoordelingsgesprekken en overstappen op 'gewone' menselijke gesprekken. Onderzoeksbureau Gallup stelde vast dat tien minuten per kwartaal per persoon het absolute minimum is. En niet: even een praatje bij de koffieautomaat, maar met volle aandacht luisteren naar wat een collega écht bezighoudt. Op het werk en thuis. Dat leidt niet alleen tot meer betrokkenheid, je ontdekt samen ook belangrijke patronen. Je gaat zien dat verschillende mensen op dezelfde punten problemen ervaren. En dat biedt je de gelegenheid om échte verbeteringen te realiseren.

We zwijmelen graag weg bij managementboeken over leiderschap, charisma, persoonlijkheid en talent. Maar leidinggeven is ook gewoon een vak. Een ouderwets ambacht waarbij een paar nuchtere spelregels al snel tot verbetering kunnen leiden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (178)
Lean (3)
Leiderschap (139)
NRC (243)
Teresa Amabile (2)
Verandering (104)
William Edwards Deming (1)
leerKRACHT (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop