Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De 7 motivaties van politici

Gepubliceerd op: 17/03/2017

Wat drijft politici? Waarom wil iemand in vredesnaam de Tweede Kamer in?

Laten we nog even naar de vacature kijken. Volksvertegenwoordiger, standplaats Den Haag. Tijdelijke functie voor maximaal 4 jaar. Gemiddeld 60 uur per week. Salaris 7.700 euro bruto per maand. Kandidaten dienen er rekening mee te houden dat er van hun plannen weinig terecht komt. Wel zeker zijn: eindeloze vergaderingen, regelmatige beschimping, belediging en/of bedreiging.

Wie solliciteert er op zo'n baan? Nou, 908 kandidaten, komende woensdag. Maar nogmaals: waarom?

De vraag naar de motivatie van politici is niet nieuw. Politicologen doen er al decennia studie naar. Een klassieke indeling is die van de Amerikaanse onderzoeker en auteur James Payne. Hij en zijn team spraken met politici in diverse landen en kwamen tot zeven verschillende motivaties. In willekeurige volgorde.

- Status: deze politici willen succesvol zijn in de ogen van de maatschappij. De politiek staat in dienst van hun carrière. Je herkent ze aan een obsessie met hun cv, met politieke functies en tactieken om die te verwerven.

- Programma: hierbij gaat het om het ontwikkelen en implementeren van werkende oplossingen voor maatschappelijke puzzels. Deze mensen zijn meer gedreven door techniek en pragmatiek dan door idealen. Hoe spot je ze? Ze praten eindeloos over beleid en beschikken over grote detailkennis.

- Sympathie: de behoefte aan vriendschap en waardering van anderen staat centraal. Saillant: de onderzoekers verwijderden deze motivatie in latere publicaties omdat hij nauwelijks voorkomt onder politici.

- Verplichting: deze politici worden primair gedreven door geweten en schuldgevoel. Zij geloven dat ze iets moeten doen aan misstanden in de maatschappij. Herkenbaar aan de nadruk die zij leggen op morele principes, plichten, taken en op móeten.

- Competitie: voor deze mensen is de politiek een intellectueel spel. Ze genieten van de interactie, de discussie, de uitdaging. Hun eigen positie en de inhoud van het debat zijn secundair. Te herkennen aan een preoccupatie met 'de regels van het spel', de do's en don'ts van het politieke bedrijf.

- Missie: hier staat het hogere doel centraal. Deze politici zoeken iets om voor te leven en zo nodig voor te sterven: een geloof, een ideologie, een visie. Je herkent ze aan hun drang om alle onderwerpen vanuit hun overtuiging te benaderen.

- Populariteit: deze politici hunkeren naar de bewondering van de mensen om hen heen. Typisch gedrag: het beloven en uitdelen van allerlei voordelen aan volgers en 'vrienden' in ruil voor hun applaus en adoratie.

Tja. Iedereen wil het liefst volksvertegenwoordigers die het volk vertegenwoordigen. Maar zoals Paynes onderzoek laat zien, belanden er heel wat mensen op het pluche die vooral bezig zijn met zichzelf en hun carrière. Blijkbaar zijn wij kiezers behoorlijk beroerd in het doorgronden van de motivaties van de mensen op wie wij stemmen.

Tips? Volgens Payne moet je iemands motivatie niet afleiden uit hoe hij zichzelf neerzet. Je moet echt iemands biografie en loopbaan onderzoeken, bijvoorbeeld aan de hand van enkele langere interviews. Dus: geen tv tot woensdag en gewoon weer ouderwets de krant lezen. Als je de motivatie kunt opbrengen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (179)
James Payne (1)
Motivatie (2)
NRC (244)
Politici (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop