Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe kies je de droom die bij je past?

Gepubliceerd op: 27/12/2016

Nieuwe ambities, ideeën en dromen. Genoeg voor meerdere mensenlevens. Zo'n vers onbevlekt jaar in aantocht is een bruistablet voor de geest. Maar hoe weet je nou in welk plan je moet investeren in 2017? Hoe kies je de droom die bij jou past?

Zelf gebruik ik voor deze vraag al jarenlang een simpele aanpak die -in elk geval voor mij- heel aardig werkt. Het gaat zo...

* Ik zet de verschillende dingen die ik zakelijk en privé graag zou willen ondernemen op een rijtje. Bijvoorbeeld: een nieuw boek schrijven; interviews doen met grootheden in mijn vak in de VS; wekelijks een videotip op mijn site plaatsen; een reis maken naar Suriname; en nog veel meer.

Daarbij kijk ik niet alleen naar het eindresultaat, maar probeer ik me ook altijd zo concreet mogelijk voor te stellen wat er echt bij komt kijken. Welke dagelijkse handelingen moet ik verrichten als ik deze plannen ga uitvoeren?

* Vervolgens geef ik al deze mooie ideeën, dromen en plannen een score aan de hand van een serieuze psychologische theorie. De afgelopen jaren liet ik me daarbij vooral inspireren door een model van psycholoog Icek Ajzen. Ik vroeg me per droom drie dingen af...

- Wat levert de uitvoering van dit plan op? Onderweg en aan het eind? In termen van geluk en andere zaken die ik waardevol vind?

- Wordt dit ook gewaardeerd door de mensen die ik belangrijk vind?

- Geloof ik dat ik in staat ben om te doen wat er bij dit plan komt kijken?

* Dit jaar gebruik ik een theorie van Martin Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie. Aan de hand van zijn vijf bouwstenen voor 'well-being', stel ik mezelf de volgende vragen.

- Positive emotion: leidt de uitvoering van dit plan tot plezier en tevredenheid?

- Engagement: leidt deze keuze tot meer 'flow', tot het opgaan in mijn activiteiten?

- Relationships: leidt dit plan tot positieve relaties met andere mensen?

- Meaning: draag ik hiermee bij aan iets dat belangrijker is dan ikzelf?

- Achievement: leidt deze keuze tot ontwikkeling en persoonlijke prestaties?

* Het beoordelen van mijn plannen doe ik heel simpel. Gewoon op een velletje papier met, per plan, rapportcijfers voor alle kenmerken. Daarna beslis ik niet meteen, maar laat ik het even liggen. Het is verstandig om over belangrijke keuzes in verschillende situaties, op verschillende tijdstippen na te denken. Waarom? Je actuele emoties bepalen in hoge mate de rapportcijfers die je geeft, terwijl je juist graag wilt weten wat een goede keuze is voor de langere termijn.

En dan? Weet ik na zo'n analyse zeker dat ik de perfecte keuze maak? Dat ik in 2017 precies uitkom waar ik wil zijn? Sorry. Zo maakbaar is het niet. Maar ik weet wel beter waar ik echt motivatie bij ervaar. Genoeg voor weer een nieuw jaar schrijven en schrappen, doceren en leren, helpen en falen en -ik zou 't bijna vergeten- gewoon leven met de mensen van wie ik hou.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
Icek Ajzen (3)
Martin Seligman (2)
NRC (252)
Persoonlijk Leiderschap (25)
Positieve psychologie (1)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop