Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Geen macht, tóch invloed. Hoe doe je dat?

Gepubliceerd op: 15/12/2016

"Ik ben niet de baas. Hoe kan ik tóch invloed hebben?" Het is een van de meestgestelde vragen tijdens seminars en trainingen. Wat moet je doen als je niet de meerderheid hebt, geen macht, geen managementfunctie, maar wél goede ideeën?

Het grote geheim: consistentie. Kies een helder standpunt en blijf daarbij. Die les komt van Serge Moscovici, een Roemeens-Franse psycholoog (en ja, tevens de vader van Eurocommissaris Pierre Moscovici). Hij onderkende dat de meerderheid vaak zijn zin krijgt. In de maatschappij, in organisaties. Maar Moscovici wees erop dat vernieuwingen altijd beginnen bij een minderheid. En hij onderzocht een leven lang hoe dat werkte.

Consistentie is dus essentieel. Willen we als machteloze minderheid toch invloed hebben op de mensen op ons heen, dan moeten we consequent zijn en steeds opnieuw hetzelfde verhaal vertellen. Niet te snel water bij de wijn doen. We moeten echter niet alleen vasthoudend zijn in de tijd, maar -als we met anderen een minderheidsgroepering vormen- ook één standpunt verkondigen als groep. Consistentie vergroot de invloed die een minderheid op een meerderheid heeft tot een factor zeven, stelde Moscovici vast.

Nog een paar adviezen...

- De meerderheid moet ervaren dat jij als minderheid gelooft in je ideeën. Zo blijkt bijvoorbeeld dat iemand die de advocaat van de duivel speelt in een vergadering, minder impact heeft dan iemand met een authentiek afwijkend standpunt.

- Daarom is het belangrijk om zelfvertrouwen uit te stralen. Dat uit zich in je toon van spreken, je lichaamstaal, maar ook bijvoorbeeld het lef om aan het hoofd van de tafel te gaan staan als je je standpunt verdedigt, zo blijkt uit onderzoek.

- Je moet sociale druk kunnen verdragen. Boosheid en als 'dom' worden weggezet is wel het minste van je kunt verwachten. Zie deze reacties als een bevestiging van het feit dat je iets nieuws te melden hebt.

- Het helpt als je onbevooroordeeld overkomt. Het helpt als je mensen binnen de meerderheid verleidt om na te gaan denken over de voors en tegens van hun standpunten en die van jou. En het helpt als je qua voorkomen niet al te zeer afwijkt van de mensen die je probeert te overtuigen.

Opmerkelijk: ook als je nooit je zin krijgt en zelfs als je achteraf ongelijk blijkt te hebben, heeft het toch zin om een afwijkend geluid te laten horen. Dat stelt Charlan Nemeth van de Universiteit van Californië, een onderzoeker die ooit studeerde bij Moscovici.

Makkelijk is het nooit, zegt Nemeth. De meeste organisaties belonen namelijk harmonie en conformiteit in plaats van dissonante, afwijkende stemmen. We selecteren graag mensen die 'erbij passen' en die de status quo niet ter discussie stellen. Maar wat koop je daarvoor wanneer je organisatie moet innoveren en vernieuwen?

Volgens Nemeth zorgen non-conformisten ervoor dat de mensen om hen heen beter gaan nadenken. Afwijkende meningen 'openen' de geest. Ze zorgen voor meer nieuwsgierigheid, grondiger informatieverwerking en meer creativiteit. En dat leidt tot betere beslissingen.

Juist de verschillen tussen mensen maken samenwerken de moeite waard. Juist diversiteit leidt tot groei en ontwikkeling.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Charlan Nemeth (1)
Consistentie (2)
Gedrag (189)
Invloed (1)
Leiderschap (157)
NRC (261)
Serge Moscovici (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop