Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Je jongere collega als mentor

Gepubliceerd op: 21/11/2016

Veel managers liggen wakker van innovatie, startups en digitale disruptie. Ze ontberen zelf de feeling met technologie en vragen zich af waar het naartoe gaat. Sommige bedrijven zetten daarom 'reverse mentoring' in, waarbij senior managers en professionals leren van jonge collega's.

Waar vind ik iemand die mij leert hoe ik Snapchat gebruik voor journalistiek? Dat was de vraag van Phyllis Korkki, een journalist bij de New York Times van midden 50. Ze besloot Tanlya Minsberg te benaderen, 27 en 'social strategy editor' bij dezelfde krant.

Recent beschreven Korkki en Minsberg in hun krant hoe zij hun reverse mentoring-project hadden ervaren. Zo moest Korkki eraan wennen dat Minsberg haar afspraken bij voorkeur maakte via Google Calendar in plaats van persoonlijk. En Minsberg vond het aanvankelijk sociaal ingewikkeld om een door de wol geverfde collega te coachen. Een paar weken later produceerde Korkki haar eerste verhalen voor het experimentele New York Times Snapchat-kanaal.

Reverse mentoring is een voor de hand liggend idee. Veel van mijn leeftijdsgenoten leren van hun kinderen hoe ze technologie moeten gebruiken. Sommigen gaan een stap verder: mijn accountant vertelde me dat hij zijn twintigjarige zoon heeft gevraagd om zijn bedrijf kritisch door te lichten op het gebied van automatisering.

In sommige bedrijven wordt het al jaren toegepast. Het was waarschijnlijk General Electric dat als eerste bedrijf reverse mentoring op grote schaal toepaste. In 1999 introduceerde toenmalig topman Jack Welch een programma waarin de top-500 managers allemaal een jongere begeleider moesten zoeken die hen binnen enkele weken wegwijs zou maken op internet. In de afgelopen jaren volgden verschillende bedrijven dit voorbeeld, zoals Cisco, Deloitte, Tesco, HP en Unilever.

De meeste initiatieven zijn erop gericht om oudere medewerkers vertrouwd te maken met nieuwe technologie. Maar er kunnen ook andere redenen zijn: oudere medewerkers laten kennismaken met de wensen van jongere medewerkers of jongere klanten; of hen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe gezichtspunten op terreinen als diversiteit, globalisering en work-life balance.

Reverse mentoring is een mooie aanpak om kennis te delen. Maar er zijn ook haken en ogen. Een paar lessen uit de praktijk.

· Het idee moet goed verkocht worden, omdat het doorgaans onzekerheid oproept bij zowel de oudere als de jongere collega's. Essentieel is dat de directie het voorbeeld geeft en zich ook laat begeleiden.

· Vertrouwelijkheid is essentieel. Oudere medewerkers willen zeker weten dat wat in de mentorgesprekken aan bod komt binnenskamers blijft.

· Vermijd belangenconflicten. Zorg dat de koppels niet te dicht op elkaar werken. Haal de mentor het liefst uit een ander bedrijfsonderdeel en van een ander hiërarchisch niveau. Of zo nodig van buiten het bedrijf.

· Zorg dat beide deelnemers iets hebben aan het mentorproces. Door reverse mentoring kan een jongere medewerker bijvoorbeeld eenvoudig zijn netwerk uitbreiden.

· Het helpt om mensen te matchen op hobby's en gemeenschappelijke interesses. Dat levert een eerste basis voor een goede onderlinge verstandhouding.

Zelf heb ik mij bij deze column laten mentoren door mijn 11-jarige dochter. Zij gaf mij een spoedcursus Snapchat, zodat ik in ieder geval een klein beetje wist waarover ik schreef.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (179)
General Electric (3)
NRC (244)
Phyllis Korkki (1)
Reverse mentoring (1)
Snapchat (1)
Tanlya Minsberg (1)
Verandering (104)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop