Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Eerste hulp bij FOMO

Gepubliceerd op: 10/11/2016

Altijd fijn als je de naam kent van de ziekte die je hebt. Sinds kort weet ik dat ik FOMO-patiënt ben. Al jaren. En ik ben niet de enige.

FOMO: Fear of Missing Out. Symptomen? Een overload aan projecten, to do's en afspraken. En het onbehaaglijke gevoel dat je het allemaal net niet goed genoeg doet. Oorzaak: overal ja tegen zeggen. Ook als je weet dat het niet gaat. Waarom? Omdat je anderen niet wilt teleurstellen. Of jezelf. Bang dat je kansen mist.

Deze week sprak ik Rudy Kor. Een zeer door de wol geverfde organisatieadviseur en managementauteur. Een paar keer per jaar drinken we koffie.

Volgens Rudy willen ook bedrijven vaak teveel tegelijk. Managers grossieren in 'concurrerende initiatieven'. Een strategische heroriëntatie, een diversiteitsagenda, een werkgroep disruptieve innovatie, het nieuwe leiderschapsprogramma, hogere kwaliteit, kortere doorlooptijd. Corporate FOMO, zeg maar.

Volgens Rudy hebben teamleiders in grote organisaties -naast het reguliere werk- last van veranderagenda's met soms tientallen, vaak strijdige initiatieven. Het stomme is: juist het teveel aan plannen zorgt dat ze mislukken.

Ruim 35 jaar geleden beschreven de economen Hersh Shefrin en Richard Thaler menselijk gedrag als een organisatieconflict. Volgens hen huist er in onze hoofden een 'planner' en een 'doener'. De planner kijkt naar de lange termijn, wil bijvoorbeeld graag sparen voor later. Maar de doener kijkt naar de korte termijn, laat zich makkelijk verleiden tot snelle pleziertjes.

Tja. Natuurlijk gaat het vaak zo. Maar minstens zo vaak gaat het andersom. Dan is de planner impulsief en overschat hij de capaciteit van de doener. De planner is bang om kansen te missen en daarom zadelt hij de doener op met een idiote werklast. Zo gaat dat in ons hoofd. En zo gaat dat in de organisaties waarin we werken.

Wat te doen? Volgens mij moeten we vaker op de koffie bij onze oudere collega's. De zeer door de wol geverfden. Zij kennen de FOMO van dichtbij en spotten hem op kilometers afstand. Als het management met een waslijst aan plannen komt weten ze heel goed wat ze moeten doen. Niet in discussie gaan, maar stiekem je eigen prioriteitenlijstje maken. Met maximaal twee veranderingen per jaar. Eén 'strategische', om aan de baas te laten zien dat je je best doet. En eentje die je zelf leuk en waardevol vindt. Op die manier houd je het langer vol en ben je uiteindelijk productiever.

Zo kun je ook je persoonlijke FOMO aanpakken. Laat de rusteloze planner in je hoofd maar lekker opschrijven wat hij allemaal wil. In de weken erna kijkt de doener af en toe eens rustig naar de lijst. Welke plannen zijn echt van belang? Hoeveel uur kost dat? Vervolgens zet je een sterretje bij maximaal twee projecten. Dat is waar je voortaan dagelijks mee begint. Zonder haast, zonder zorgen, want dit zijn de dingen die werkelijk tellen.

En de overige initiatieven? Die blijven gewoon op de lijst staan. Dat vind de planner fijn. En de doener belooft hem dat hij eraan begint zodra hij er tijd voor heeft. Echt waar. Ooit. Misschien.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Fear of Missing Out (1)
Gedrag (183)
Hersh Shefrin (1)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Overload (1)
Richard Thaler (1)
Rudy Kor (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop