Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Geld verdienen aan de allerarmsten

Gepubliceerd op: 12/10/2016

Wereldproblemen oplossen met winst. Is dat fout? Of is het juist dé manier om de armen te helpen?

Wie in de jaren '70 iets had met goede doelen mocht zich vooral uitleven ná werktijd. Maar in de afgelopen decennia is dat veranderd. Eerst werd maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. En nu wemelt het van de 'social entrepreneurs': non-profits die als start-ups maatschappelijke problemen aanpakken.

Allemaal nobel, maar niet genoeg zeggen de aanhangers van 'shared value'. De term is afkomstig van managementgoeroe Michael Porter. Volgens hem kunnen grote problemen alleen worden opgelost wanneer je écht als een ondernemer te werk gaat. Inclusief het streven naar winst. De mensen met de problemen profiteren en het bedrijf ook: gedeelde waarde.

Waarom? "Ondernemen draait om 'meeting needs at a profit': voorzien in behoeften op een winstgevende manier," zegt Porter. "En dan gebeurt er iets magisch. De winst die je boekt maakt het mogelijk om op te schalen en nog meer behoeften te vervullen."

Volgen Porter moeten bedrijven op zoek naar de noden in de wereld die het beste passen bij wat ze kunnen. En vervolgens moeten ze het probleem te lijf gaan met een schaalbaar businessmodel.

Porter is niet de eerste en de enige die deze aanpak aanprijst. Zo'n vijftien jaar geleden pleitte de Indiase managementdenker C.K. Prahalad al voor het winstgevend bestrijden van armoede. De 'bodem van de pyramide' -de meer dan drie miljard mensen die van minder dan 2,5 dollar per dag leven- is een enorme markt die schreeuwt om innovatieve, eenvoudige, goedkope én winstgevende producten.

De beste manier voor grote westerse bedrijven om dat te doen, zei Prahalad, is het zoeken van samenwerking met ngo's, kleine en middelgrote lokale bedrijven. Bovendien moeten de armen zelf meewerken waar mogelijk.

Toen ik deze ideeën voor het eerst hoorde dacht ik: moeten we echt geld verdienen aan de allerarmsten? Maar Porter en Prahalad hebben een punt. Het internationale bedrijfsleven beschikt over enorme capaciteiten op het gebied van onderzoek, marketing, organisatie en logistiek. Als je dat goed weet in te zetten...

Zo startte Unilever India meer dan tien jaar geleden het Lifebuoy Handwashing Programme. Samen met organisaties als Unicef werd door lokale Unilever-teams aan vele tientallen miljoenen mensen geleerd dat handen wassen levens redt. Inmiddels is het programma uitgebreid naar diverse andere landen. En natuurlijk wordt overal Unilevers Lifebuoy-zeep gebruikt.

Recent bladerde ik door de Edelman Trust Barometer, een jaarlijks wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen in instituties. Bedrijven scoren in de meeste landen beter dan overheden en media. En volgens 80% van de respondenten is het bedrijfsleven ook beter geëquipeerd om de grote problemen in de wereld op te lossen. Bijvoorbeeld op het gebied van educatie en gezondheidszorg.

Nog iets opmerkelijks: het rapport laat zien dat twee factoren het vertrouwen in bedrijven het meest beïnvloeden. Het realiseren van economische groei en het bijdragen aan 'the greater good'.

Shared value betekent dus: goed doen, geld verdienen én ook nog eens stijgen in de vertrouwensbarometer. Was ik manager, dan tekende ik ervoor.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

C.K. Prahalad (1)
Edelman Trust Barometer (1)
Gedrag (193)
Leiderschap (165)
Lifebuoy Handwashing Programme (1)
Michael Porter (3)
NRC (269)
Shared value (1)
Unilever (1)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop