Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Radicaal vernieuwen: hoe doe je dat?

Gepubliceerd op: 06/09/2016

Eén op de drie Nederlandse ondernemers wil zijn bedrijf ingrijpend vernieuwen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

De organisatie van de Week van de Ondernemer ondervroeg recent 50.000 mkb-ondernemers over hun uitdagingen. Maar liefst 33% zei dat het hele bedrijf op de helling moet. Strategie, organisatie, de manier waarop het geld wordt verdiend, kortom: het hele businessmodel moet om. Eén probleem: de huidige manier van werken levert wel het geld op waar iedereen van eet.

Routine en innovatie laten zich moeilijk combineren. Niet alleen qua agendabeheer, maar ook wat betreft hun doelstellingen en activiteiten. Managementhoogleraar Bob Sutton maakte ooit een mooi overzicht van de verschillen...

Routinewerk draait om het exploiteren van bestaande ideeën. Het gaat vaak om diensten of producten die eenvoudig, volgens een vaste procedure geleverd kunnen worden, zoals een Big Mac. Routine draait om precisie en het voorkomen van fouten en verspilling. Op die manier kunnen de rekeningen van vandaag worden betaald.

Innoveren draait om het bedenken van oorspronkelijke ideeën en producten. Zelfs om geheel nieuwe productcategorieën. En daarvoor moet je experimenteren met zo veel mogelijk verschillende, gekke, nieuwe en andere ideeën. Daarmee ontwikkel je de business van morgen.

Goed. Toch willen veel ondernemers beide. Wat kun je doen?

1) Extern innoveren.

Echte disruptieve innovaties worden ontwikkeld door nieuwkomers in markten. Bekende voorbeelden: Spotify, Airbnb, Tesla. Bestaande ondernemingen starten daarom soms aparte bedrijfsonderdelen met nieuwe mensen op andere locaties.

Voordeel: innoveren zonder te worden gehinderd door gevestigde belangen of vastgeroeste denkpatronen. Nadeel: hoge kosten, hoge risico's en het uiteindelijk samenvoegen van de nieuwe en de oude manier van werken mislukt meestal.

2) Intern innoveren.

Volgens onderzoeker Teresa Amabile is binnenshuis vernieuwen mogelijk, mits je het goed organiseert. Ondernemers moeten een vast deel van de werktijd reserveren voor experimenten. Ze moeten in die tijd hun medewerkers nieuwe uitdagingen geven én vrijheid, tijd, geld en hulp om mogelijke oplossingen uit te proberen. Een voorbeeld is ING, dat intern de scrum-methode hanteert. Een ontwikkelaanpak voor nieuwe diensten en producten met korte dagelijkse meetings die populair is bij startups.

Voor: achteraf integreren is bij deze aanpak niet nodig. Tegen: de vraag is of je intern tot ideeën komt die radicaal anders zijn en bijvoorbeeld het huidige bedrijf overbodig maken.

3) Een hybride aanpak.

Sommige bedrijven hanteren een mix van intern en extern innoveren. Bijvoorbeeld door nieuwe projecten te starten buiten de bestaande organisatie, maar dan wel met de betrokkenheid van eigen mensen.

Interessant is wat Cisco jarenlang deed. Het techbedrijf ondersteunde werknemers die voor zichzelf wilden beginnen en bedong daarbij het recht om de startup te mogen overnemen als deze succesvol werd. De 'spin-in strategie'. Dit leidde tot grote successen, maar ook tot veel interne jaloezie.

Afhankelijk van de vraag hoe grondig je moet veranderen, de risico's die je accepteert en hoeveel tijd en geld je kunt missen, kies je als ondernemer een van deze drie richtingen. Daarna volgt nog een andere uitdaging. Alle genoemde aanpakken vergen heel wat organisatie en management. Iets waar niet elke ondernemer dol op is.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Bob Sutton (5)
Innovatie (8)
Leiderschap (139)
NRC (243)
Routine (1)
Teresa Amabile (2)
Verandering (104)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop