Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Omgaan met irritante mensen

Gepubliceerd op: 06/09/2016

Ik weet dat ik behoorlijk irritant kan zijn. Een van mijn ergerlijkste eigenschappen is dat ik schrijf en doceer over hoe je positief kunt leidinggeven, terwijl ik me naar mijn huisgenoten vaak helemaal niet optimistisch en vriendelijk gedraag. Hoe kom je daar vanaf? Wat kunnen mijn vrouw en kinderen doen? Wat moet ik zelf ondernemen?

De Canadese filosoof en psycholoog Stuart Shanker houdt zich al tientallen jaren bezig met vervelend gedrag. Van kinderen, maar ook van collega's en mensen zoals ik. Hoe luidt zijn advies?

Allereerst moeten we af van het idee dat mensen zich maar gewoon moeten leren 'beheersen', zegt Shanker. Vergeet zelfbeheersing, het onderdrukken van ongewenst gedrag, en richt je op 'zelfregulatie'. Zelfregulatie is een woord dat in de psychologie op allerlei verschillende manieren wordt gebruikt. Bij Shanker betekent het dat je leert om stress te herkennen en te managen.

Ergerlijk gedrag (van mij, maar ook van andere mensen die doorgaans vriendelijk zijn en goede intenties hebben) komt volgens Shanker bijna altijd voort uit overtollige stress. Door stress worden we -zonder dat we dit willen- impulsiever, sneller kwaad, zien we de ander als vijandig, luisteren we niet meer en vertonen allerlei ander ineffectief gedrag. Door hierop te reageren met verwijten of dreigementen, verhoog je hooguit de stress en vererger je de situatie.

Wat moet je dan wel doen? Een paar tips.

- Herken wanneer iemand overbelast is: realiseer je dat kinderen en volwassenen die zich vervelend gedragen dit vaak doen in reactie op stress. We moeten stoppen met oordelen en gewoon aanvaarden dat de ander zich niet opzettelijk misdraagt, zegt Shanker. Pas daarna kunnen we zinvolle maatregelen nemen.

- Identificeer de stressoren: stress heeft vaak te maken met teleurstellingen. Iets wat iemand graag wil gaat niet door of mislukt. Of er moet teveel gebeuren in te weinig tijd. Nog een paar veel voorkomende stressoren: te veel of juist te weinig informatie, complexiteit, stress van anderen. Vraag jezelf af wat tot stress leidt bij de ander. Wellicht kun je de oorzaak meteen wegnemen.

- Help de ander met zelfregulatie: praat op een rustig moment met je lastige collega of huisgenoot over de punten hierboven. Over het herkennen van stress en ook het ontwikkelen van strategieën om hiermee om te gaan. Zoals het hardop toegeven dat je gespannen bent of het nemen van een korte time-out op moeilijke momenten. Of het trainen van technieken die leiden tot rust in je hoofd, zoals het richten van je aandacht op positieve elementen in het hier en nu.

Goed. Ik geef toe dat dit wel heel mooi klinkt. En de kans dat ik dit zelf even snel implementeer is ook al niet zo groot. Zeker niet als ik gestresst ben.

Maar Shanker heeft wel een punt. Natuurlijk zijn er mensen die willens en wetens de boel ondermijnen en met plezier het bloed onder je nagels vandaan halen. Maar de kans dat die toevallig net allemaal bij jou op kantoor werken of in huis wonen is gelukkig niet groot als je soms denkt.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
NRC (253)
Positief Leiderschap (1)
Stuart Shanker (1)
Verandering (109)
Zelfregulatie (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop