Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De ultieme vakantievraag voor managers

Gepubliceerd op: 25/07/2016

Dubbel mazzel deze week. Ik mocht lesgeven in Madrid én kon de dag ervoor een college van de Britse managementauteur Gareth Jones bijwonen.

Jones schreef samen met Rob Goffee het beroemde Harvard Business Review-artikel 'Why should anyone be led by you?' Een tekst die al vijftien jaar in opleidingen over de hele wereld wordt gebruikt.

Goede vraag: waarom zou iemand door jou geleid moeten worden? Wat heeft die ander daar eigenlijk aan?

Ik ben dol op dit soort vragen en Jones had er nog veel meer op zak. Waaronder wat mij betreft de ultieme vraag voor deze zomer: kijken je collega's er naar uit dat jij terugkomt van vakantie of niet?

Volgens hem hing het antwoord daarop vooral af van een andere kwestie: ben jij een bron van energie voor de mensen om je heen? Of ben je iemand die vooral energie vraagt?

Tijdens de discussie die volgde bleken de studenten -afkomstig uit alle werelddelen-opmerkelijk eensgezind over de manier waarop je als leidinggevende energie kunt creëren. Een greep uit de woorden die voorbijkwamen: helderheid, inspiratie, erkenning, persoonlijke groei, integriteit, betekenisvolle doelen.

Interessant. Waar je ook vandaan komt en bij wat voor bedrijf je ook werkt, je verlangt uiteindelijk naar collega's die een positieve invloed op je hebben. Mensen die je helpen om boven jezelf uit te stijgen.

Alle aanwezigen hoopten bovendien stiekem dat ze zo iemand waren. Of op z'n minst zouden kunnen worden.

Terug naar Jones. Volgens hem zijn er vier dingen nodig om te zorgen dat je een echte energiebron wordt voor de mensen om je heen. Samengevat in mijn eigen woorden...

1) Je creëert een gevoel van gemeenschap. Iedereen wil graag ergens bij horen. En omdat sociale klasse, familie en kerk minder belangrijk worden in onze maatschappij, zoeken mensen dit steeds meer in hun werk. Goede leiders zorgen voor saamhorigheid.

2) Je zorgt dat mensen zich gewaardeerd voelen. Aandacht, complimenten, lofuitingen. Effectieve managers zoeken telkens weer naar gelegenheden om mensen aan te moedigen. Mooie uitspraak van Jones: "De soundtrack van iedere organisatie zou vooral positief moeten zijn."

3) Je zorgt voor opwinding en plezier. Volgens Jones is dit voor veel leidinggevenden een zeer confronterende vraag: "Am I exciting?" Het probleem is namelijk dat het juiste antwoord alleen kan worden gegeven door de mensen om je heen. Niet door jezelf.

4) Je bent een echt mens. Over authenticiteit zijn boekenkasten vol geschreven, maar volgens Jones draait het in hoge mate om eerlijk zijn over je zwakheden. Wie op deze manier iets van kwetsbaarheid toont, wordt niet alleen sympathieker gevonden, maar krijgt ook meer hulp en hoort eerder waar collega's zelf over twijfelen.

Het stuk van Goffee en Jones werd in 2000 uitgeroepen tot beste HBR-artikel van het jaar. Volgens Jones -typisch Britse humor- omdat het heel Amerikaans eindigt. Met een advies van slecht vijf woorden: 'Be yourselves -more- with skill.' Wees jezelf. Maar wel zo dat je collega's er ook iets aan hebben. Dan zien ze je graag weer terugkomen over een paar weken.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Energie (1)
Gareth Jones (2)
Gedrag (193)
Leiderschap (165)
NRC (269)
Rob Goffee (2)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop