Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Twee soorten vertrouwen

Gepubliceerd op: 13/06/2016

Ik vertrouw mijn dochters. Althans, ik doe mijn best. Niet dat ik hoop of verwacht dat ze alles in één keer goed doen. Maar ik geloof dat ze de meeste belangrijke dingen uiteindelijk zullen leren. Dit onderscheid tussen twee vormen van vertrouwen zou wel eens essentieel kunnen zijn. Niet alleen bij ons thuis.

In de managementliteratuur wordt graag gepleit voor vertrouwen. Het idee: als leidinggevenden bereid zijn te geloven dat medewerkers, wanneer je ze hun gang laat gaan, goede resultaten zullen behalen voor het bedrijf, dan kun je elkaar een hoop management besparen en dan wordt het leven een stuk leuker. En goedkoper bovendien.

Ook managementonderzoekers vinden vertrouwen interessant. Er is zelfs enige consensus over wat er nodig is om vertrouwen te verdienen: bekwaamheid, welwillendheid, integriteit en voorspelbaarheid. Wanneer je manager bent en deze kwaliteiten aantreft bij een collega, dan ontwikkel je positieve verwachtingen, durf je jezelf ook kwetsbaar op te stellen en ben je bereid om risico's te nemen. Zoals het delegeren van een belangrijke klus.

Er is echter een vorm van vertrouwen die vaak wat onderbelicht blijft. En dat is het vertrouwen in het leervermogen van de ander.

Ik zal het kort uitleggen. Ik ben een fan van het gedachtengoed van psychologe Carol Dweck. Haar mindset-theorie, die vooral in het onderwijs populair is, zegt het volgende... Al op jonge leeftijd leren sommige mensen om te geloven dat hun talenten en vaardigheden vastliggen. Dweck noemt dat de 'fixed mindset'. Deze mensen zijn meer geïnteresseerd in bevestiging dan in ontwikkeling. Ze hebben maar weinig vertrouwen in het menselijk leervermogen. En ze typeren zichzelf en anderen dan ook met statische etiketten: zij is slim, hij is onhandig.

Er zijn ook mensen die al jong de overtuiging ontwikkelen dat verandering en groei juist wel mogelijk zijn. De 'growth mindset'. Deze groep is geneigd nieuwe dingen uit te proberen en leert daardoor ook meer. Waardoor het groeidenken verder versterkt wordt. Deze groep bedient zich van actieve labels: leren, ontwikkelen en je best doen.

Het zou me niets verbazen wanneer deze verschillende mindsets ook leiden tot twee verschillende vormen van vertrouwen. Een vastdenkende manager beoordeelt zijn medewerkers op de kwaliteiten die ze nu hebben. Op grond van hun huidige competenties vertrouwt hij ze al dan niet een taak toe. En de bedoeling is dat ze die foutloos afronden.

Een groeidenker beoordeelt zijn medewerkers op hun leervermogen. Hij kijkt niet primair naar wat ze nu kunnen. Hij vraagt zich vooral af of ze in staat zullen zijn iets te leren. Met vallen en opstaan.

Groeidenken lijkt me goed voor innovatie, voor onze economie, voor het welzijn van de werkende mens. En voor mijn vier dochters bovendien.

Begrijp me goed: ik heb niets tegen vastdenkers. Als het gaat om zekerheid en veiligheid, haal je er graag zulke mensen bij. Maar voor creativiteit en vernieuwing heb je groeidenkers nodig. Mensen die zichzelf en hun collega's op een speciale manier vertrouwen. Niet om wie ze nu al zijn. Maar om wie ze misschien wel zouden kunnen worden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Carol Dweck (2)
Gedrag (193)
Leiderschap (165)
Mindset-theorie (1)
NRC (269)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop