Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Management en erectieproblemen

Gepubliceerd op: 03/06/2016

Wie prostaatkanker heeft en daar in Duitsland aan geopereerd wordt, heeft in alle ziekenhuizen ongeveer dezelfde overlevingskans. Zo'n 95%. Best hoog. Maar een van de bijwerkingen van een prostaatoperatie is het optreden van erectieproblemen. Gemiddeld heeft 75% van de geopereerde mannen hier last van. Maar in het beste ziekenhuis ligt dit op 17%. En terwijl gemiddeld 43% incontinent wordt, is dat in het beste ziekenhuis 9%.

De cijfers komen uit het seminar dat managementgoeroe Michael Porter vorige week gaf in Nederland. Het is een van de cases waarmee hij zijn recept voor de gezondheidszorg bepleit.

Porter, hoogleraar aan Harvard, werd invloedrijk met zijn gedachtengoed over ondernemingsstrategie. Een centrale vraag daarbij is: wat telt écht voor jouw klant? Wat is waarde in zijn ogen?

Sinds 2006 stelt Porter die vraag ook aan de zorg. Die sector is volgens hem van oudsher verkokerd en naar binnen gericht. Huisarts, specialist, thuiszorg, fysiotherapeut, ze werken ieder in hun eigen cocon en leveren allemaal een onderdeeltje van een behandeling. Waarde is wat de zorgprofessional zélf vindt van zijn eigen deeltaak.

In Porters visie, die in Nederland onder meer door VWS-minister Ab Klink werd omarmd, draait alles om de waarde voor de patiënt. Hoe ervaart hij de totale combinatie van zorgdiensten rond een bepaalde aandoening? Welke meetbare gezondheidswinst wordt er voor hem gerealiseerd?

Enkele van Porters adviezen, op basis van zijn onderzoek en metingen van het door hem opgerichte International Consortium for Health Outcomes Measurement (www.ichom.org).

- Organiseer de zorg in zogenaamde Integrated Practice Units, waarbij een team zich richt op één probleem. Bijvoorbeeld een groep van specialisten, verplegers en fysiotherapeuten die zich volledig concentreert op heupoperaties.

- Meet de resultaten en de kosten voor elke patiënt.

- Betaal de zorgverleners samen voor het totaalproduct, niet voor elke afzonderlijke verrichting.

- Maak alle informatie toegankelijk voor de patiënt. Hoeveel heupoperaties doet deze groep? Hoeveel gaan er goed, wat zijn mogelijke complicaties en hoe vaak treden die op?

Porter is groot pleitbezorger van volumenormen. Niet zo lang geleden mochten specialisten zelf bepalen of ze een operatie wel of niet uitvoerden. Of ze er nu veel ervaring in hadden of niet.

Sinds een aantal jaren is dat veranderd in Nederland. Een voorbeeld: wil een ziekenhuisafdeling iemand met maagkanker opereren, dan mag dat alleen als er minimaal 20 van zulke operaties per jaar worden uitgevoerd. Vriend en vijand, artsen en managers, zijn het erover eens dat dit een wereld van verschil maakt.

Beter management leidt tot meetbaar betere zorg. Interessant. Ook voor wie geen arts of zorgbestuurder is. Ben je een patiënt met een serieuze klacht, dan is Porters advies: kies niet voor het ziekenhuis in de buurt, maar ga op zoek naar een gespecialiseerde unit. Eentje waar ze meten wat de resultaten zijn en daar niet geheimzinnig over doen.

En ben je op dit moment gezond en lekker met je werk bezig, dan is de vraag: welke waarde wil jouw klant eigenlijk? Hoe organiseer je dat optimaal? En hoe meet je eerlijk of dat lukt?

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (193)
Leiderschap (165)
Michael Porter (3)
NRC (269)
Ondernemerschap (53)
Verandering (119)
Zorgverlening (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop