Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Dé bottleneck in elk bedrijf

Gepubliceerd op: 02/05/2016

"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst.

Elk jaar neem ik tientallen plannen door. Moet voor mijn werk. Strategische plannen, beleidsplannen, management development-plannen. Meestal zitten die plannen ongeveer zo in elkaar: eerst een paar bladzijden kernwaarden (BFF Worldwide streeft naar excellentie in alles); vervolgens missie en visie (de wereld verandert en DWBH Universal doet mee); en dan de strategie (NBD International onderscheidt zich in prijs en kwaliteit).

Van het bovenstaande heb je als werkende mens gelukkig weinig last. Maar dan komt het. Dan volgen in veel gevallen de competenties waarover leidinggevenden en medewerkers moeten beschikken. Aanpassingsvermogen, Besluitvaardigheid, Coachend leidinggeven en de rest van het HRM-alfabet. Die competenties worden per stuk uitgewerkt in allerlei gedragingen. En die kun je je dan op allerlei niveaus eigen maken. Dit alles bij voorkeur weergegeven in een mooie matrix met kleuren.

En vervolgens? Vervolgens gaan we alles gewoon doen. We implementeren ons de wipwap. En precies op 31 december hebben we ons jaarplan persoonlijke competentieontwikkeling gerealiseerd. Echt? Nee, geintje natuurlijk. Dit lukt nergens.

Gedragsonderzoekers en ervaringsdeskundigen weten dat werkende mensen ongeveer één relevante gedragsverandering tegelijk kunnen realiseren. En dat kost al gauw enkele maanden tot een jaar. Afhankelijk van de persoon, de complexiteit van de verandering en wat er verder allemaal speelt op het werk en in de rest van ons leven.

Eenvoudig voorbeeld: wanneer een leidinggevende wil leren om beter naar anderen te luisteren (interesse tonen, aansluiten bij wat er wordt verteld, samenvatten, doorgronden wat de ander bedoelt), dan duurt het maanden voordat zijn collega's een verandering opmerken. Als het al lukt.

Iedereen weet: de stap van voornemen naar gedrag, dat is de bottleneck. Altijd. Dat is waar het vastloopt. Het knelpunt in elke vorm van ontwikkeling en groei is onze beperkte capaciteit tot gedragsverandering. En wat betekent dit? Heel simpel: dat je niet meer beleid moet maken dan er door deze flessehals past. De bottleneck dicteert wat er gebeurt. Of je dat nu leuk vindt of niet.

Begrijp me goed: ik ben vóór leren en ontwikkelen. Maar ik ben tégen onmogelijke plannen die jij verzint en die ik moet uitvoeren.

Ik heb een voorstel. Ik zeg: alles wat managers en stafleden aan gedragsverandering vragen van medewerkers, moeten ze voortaan eerst zelf voordoen. Wil je dat mensen 'omgevingsbewuster' worden? Prima. Werk uit welk concreet gedrag daarbij hoort. Maak het je eigen. Laat eerlijk meten of je deze competentie hebt verworven. Pas dan -en alleen dan- vraag je aan je medewerkers om er ook mee aan de slag te gaan. En daarbij krijgen ze dan de zelfde begeleiding die het management heeft gehad en evenveel tijd om het te leren.

Stel, een manager roept dat hij het veel te druk heeft voor zo'n gedragsveranderingstraject? Dan roepen we natuurlijk heel hard terug: wij ook!

En stel nou dat een managementteam het wel aandurft? Dan voorspel ik: meer realisme, minder plannen en -puur eigenbelang- heel veel minder deprimerend leeswerk.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Bottleneck (1)
Gedrag (183)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop