Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Gewone helden gezocht

Gepubliceerd op: 11/04/2016

Het zwembad van president Zuma, de Panama Papers, de affaire Van Rey. Van de gemiddelde nieuwsweek wordt je niet blij. De wereld hangt aan elkaar van eigenbelang, gesjoemel en passief toekijken.

Moet je als manager, ondernemer of gewone leidinggevende iets met deze observatie? Absoluut. In een wereld waarin egoïsme hoogtij viert, wordt de behoefte aan rechtvaardigheid, echtheid en eerlijkheid steeds groter. Dat heeft consequenties voor elke burger. Maar in het bijzonder voor mensen die leidinggeven.

Met elk krantenbericht over zelfverrijking groeit de behoefte aan leiders die niet voor zichzelf kiezen. Met elke melding van vriendjespolitiek neemt het verlangen naar zuiverheid toe. Met elk verhaal over leugenachtigheid, snakken we meer naar waarheid.

We willen leiders met een helder besef van goed en kwaad. Geen managers die zich verschuilen achter dooddoeners als: "De markt vraagt erom." Of: "Dit valt binnen de wettelijke mogelijkheden." Of: "De commissarissen keuren het goed."

We willen van onze leiders weten wat ze er zélf van vinden. Hoe denk je over het betalen van smeergeld door grote bedrijven in derdewereldlanden? Wat vind je van de salarissen die arbeiders in Aziatische fabrieken krijgen? Moet ons bedrijf niet stoppen met producten die ongezond zijn voor onze klanten? En waarom betalen we eigenlijk niet gewoon belasting in het land waar we rijk geworden zijn?

Moreel leiderschap is modern heldendom. Over heldendom sprak de beroemde psycholoog Philip Zimbardo afgelopen weekend tijdens de internationale Hero Round Table in Nijmegen.

Zimbardo is geen naïeve optimist. Hij werd bekend (en berucht) met zijn Stanford Prison Experiment in 1971, waarin studenten in een nagebouwde gevangenis allerlei wandaden bedreven. Volgens Zimbardo is elk mens in staat tot verschrikkelijke daden. Maar we hebben ook het vermogen om heldendaden te verrichten. Ook, juist, in het alledaagse leven. Wanneer ben je een held volgens Zimbardo?

- Als je opkomt voor andere mensen en voor je idealen.

- Als je daarbij vrijwillig een stap verder gaat dan wat er van je wordt gevraagd.

- Als je bereid bent om persoonlijke risico's te nemen, qua gezondheid of reputatie.

- Als je hiervoor geen externe beloning verwacht voor jezelf.

Volgens Zimbardo is heldendom iets dat je kunt ontwikkelen. Je kunt leren om positief af te wijken van wat de rest van de mensen doet. Enkele adviezen...

- Geloof dat je kunt leren hoe je het verschil moet maken.

- Formuleer waar je als mens voor staat, waar je in gelooft.

- Leer welke psychologische en sociale processen mensen in de regel weerhouden van positieve actie. Bekend is bijvoorbeeld het bystander effect: hoe groter de groep die niets doet aan een probleem, hoe kleiner de kans dat je zelf in actie komt.

- Bereid je voor op moeilijke situaties, train jezelf voor de momenten van de waarheid.

Natuurlijk heeft onze samenleving behoefte aan ouderwetse helden die rampen en geweld bestrijden. Maar we hebben minstens zoveel behoefte aan nieuwe helden in onze bedrijven en instellingen, aan gewone mensen die het lef hebben om ergens voor te staan en daarvoor te gaan.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
Heldendom (1)
Hero Round Table (1)
Leiderschap (149)
Moreel leiderschap (1)
NRC (253)
Panama Papers (1)
Philip Zimbardo (1)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop