Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Waarom, wat en hoe...?

Gepubliceerd op: 04/03/2016

"Wil jij het doen? Ik heb dit verhaal te vaak verteld!" Een paar weken geleden mocht ik Simon Sinek - auteur van 'Begin met het Waarom'- als gast verwelkomen bij een seminar. Via een videoverbinding vanuit St. Louis beantwoorde hij vragen.

Eigenlijk had hij geen zin om zijn 'why'-verhaal nog eens uit te leggen. Maar het Nederlandse publiek had daar geen boodschap aan. Vrijwel alle vragen gingen over de zoektocht naar het waarom achter werk.

Voor wie zich inmiddels afvraagt waar het 'waarom'-verhaal van Sinek ook alweer over gaat, de ultrakorte samenvatting. De meeste bedrijven weten volgens Sinek prima 'wat' ze doen ("We maken computers"). Ze weten ook heel goed 'hoe' ze dat anders, beter doen dan anderen ("Die van ons zijn eenvoudiger in gebruik"). Maar slechts weinig bedrijven kunnen uitleggen 'waarom' ze doen wat ze doen ("Wij willen mensen helpen om hun creativiteit te ontwikkelen").

Dit 'waarom' draait volgens Sinek niet om geld. Geld is hooguit een resultaat van dat waarom. Nee, het gaat om de vraag: waarom sta je 's morgens op en waarom is dat relevant voor andere mensen? Succesvolle ondernemingen beginnen met de waarom-vraag en werken van daaruit naar de hoe- en de wat-vraag.

Een eenvoudig idee. Maar je hebt iemand als Sinek -een ervaren reclameman- nodig om het aansprekend te verwoorden. Ik ken weinig managementideeën die de afgelopen jaren meer weerklank vonden dan zijn 'why'-verhaal. Sineks TED-talk (uit 2009) werd meer dan 25 miljoen keer bekeken.

Heel veel ondernemingen zijn bezig met deze waarom-vraag. Dat lijkt me prima, met twee kanttekeningen. Allereerst lijken de meeste 'waaroms' nogal op elkaar. Veel bedrijven zijn duurzaam, innovatief, ondernemend, creatief en willen het leven van hun klanten verbeteren. Speurtochten naar hogere waarden waar iedereen zich in kan vinden eindigen meestal bij gevaarloze idealen als wereldvrede.

En net als bij wereldvrede worden dan toch de vragen 'hoe' en 'wat' weer interessant. De uitwerking maakt uiteindelijk het verschil. Sinek heeft gelijk: het begint met het waarom. Maar daar eindigt het niet mee. Je moet het ook vertalen naar dagelijks handelen.

Bij de borrel na het seminar sprak ik Peter Petter, ingenieur bij Arcadis. Als hij een project leidt, formuleert hij vooraf een 'constitutie': een setje van praktische spelregels voor de tijdelijke samenwerking. Petter stelt iedere betrokkene de vraag: "Wat vind jij belangrijk in relatie tot dit project?"

Alle antwoorden vat hij daarna samen op een half A4-tje. Dat gaat -geplastificeerd- naar iedere medewerker én de opdrachtgever. En het komt bij elke vergadering op tafel. Onderweg en bij de evaluatie.

Een paar voorbeelden uit een recente constitutie: "We zoeken elkaar op om informatie te delen in plaats van te mailen." En: "We helpen elkaar als de ene het wat drukker heeft dan de ander."

Ik hou van Sinek. En van Petter. Beginnen met een groot Amerikaans waarom. Goed voor de motivatie. En daarna lekker praktisch aan de slag met een Hollands hoe en wat. Bij voorkeur op een geplastificeerd kaartje. Als ik dan toch Sineks verhaal mag vertellen, dan doe ik dat van Petter er graag bij.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Peter Petter (1)
Simon Sinek (2)
Waarom-vraag (1)
Why (2)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop