Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Managers zijn veel te blij met zichzelf

Gepubliceerd op: 04/03/2016

Nederlandse leidinggevenden worden keer op keer magertjes beoordeeld. Maar op de een of andere manier komt dit niet aan bij de managers zelf. Die zijn domweg gelukkig met zichzelf.

Eerst maar eens over die magere managementscores. Recente onderzoeken van Gallup, Hay Group, Management Team en -vorige week in de krant- Monsterboard wijzen allemaal in de zelfde richting.

De exacte cijfers zijn minder relevant dan de algemene teneur. Een flinke meerderheid van de Nederlandse werkenden is ontevreden over zijn direct leidinggevende. Dat komt niet omdat de Hollander in het algemeen niet van hoger geplaatsten houdt. We zijn namelijk behoorlijk wat ontevredener dan werknemers in andere egalitaire landen, zoals Denemarken en Zweden (waar trouwens ook al niet mals wordt geoordeeld over de kwaliteit van het leiderschap).

De Nederlandse baas is volgens zijn medewerkers afstandelijk, directief, biedt weinig ruimte voor eigen initiatief van medewerkers, gebruikt het talent van zijn mensen onvoldoende en is simpelweg niet inspirerend.

Wat is nou het grote probleem? Uit recent onderzoek van het tijdschrift Management Team blijkt dat de grote meerderheid van de leidinggevenden (vooruit, toch maar een cijfer: rond de 90%) juist denkt dat hij wél inspirerend is, veel vrijheid geeft en bovendien benaderbaar en mensgericht is. De meeste managers zien het probleem dus niet. Niet een beetje niet, maar totaal niet. Het zijn net automobilisten: die denken ook allemaal dat ze beter rijden dan gemiddeld.

Managers denken niet alleen positiever over zichzelf. Ze zijn ook tevredener over hun werkdagen, meer betrokken bij hun baan, blijer met hun werk-privébalans en zien in het algemeen de toekomst rooskleuriger tegemoet dan de mensen die lager in de pikorde staan. (Of dit alles komt omdat het nu eenmaal de blije eikels zijn die tot baas worden bevorderd óf omdat je blij wordt van baas-zijn, wordt uit dit soort onderzoek jammer genoeg niet duidelijk).

Een groot deel van de Nederlandse leidinggevenden lijkt op dit moment op de dorpszanger uit de stripverhalen van Asterix: Kakofonix (Assurancetourix in de oude vertaling). Voorin de boeken staat over dit personage: "De meningen over hem zijn verdeeld. Hijzelf vindt dat hij geniaal is, de rest van het dorp vindt dat niet. Als hij zijn mond houdt, wordt hij zeer gewaardeerd." En omdat de meerderheid uiteindelijk zijn zin krijgt, eindigt elke Asterix-strip met het zelfde plaatje. Een groot dorpsfeest waarbij de bard is vastgebonden met een doek voor zijn mond.

Net als dorpszanger is manager typisch een beroep waarbij het essentieel is wat de mensen om je heen van je vinden. Het gaat anno 2016 al lang niet meer om de vraag of medewerkers lichamelijk aanwezig zijn en gewoon doen wat er gevraagd wordt. Het gaat om de vraag of de mensen die aan jouw zorg zijn toevertrouwd tot bloei komen en boven zichzelf uitstijgen. Of ze creatief, gemotiveerd en betrokken tot buitengewone prestaties komen.

Als leidinggevende kun je daar een belangrijke rol in spelen. Maar dat staat of valt met het besef dat het in het geheel niet om jou draait. En ook niet om je eigen mening over jezelf.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (193)
Kakofonix (1)
Leiderschap (165)
Managementscores (1)
NRC (269)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop