Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Los van elke realiteit

Gepubliceerd op: 17/02/2016

Ooit -lang voor de bankencrisis- mocht ik een klusje doen voor de raad van bestuur van een grote financiële instelling. Na drie kwartier antichambreren kreeg ik mijn opdracht in tien minuten. Er werd intussen koffie geserveerd in zilveren kannetjes, door mannen in slipjassen en witte handschoenen. Om je koffie in te schenken moest je een stoffen hoesje over het oortje van het kannetje schuiven, om niet -zoals ik deed- je handen te branden aan het kannetje.

Een beetje gek. Maar nog lang niet zo gek als de bestuurders van de Deutsche Bank. Ik las vorige week in 360 Magazine dat zij een sterrenkok hebben op de bovenste verdieping van hun toren in Frankfurt, die alleen hen kookt. Voor aan de muur mogen deze bestuurders kiezen uit de topstukken van een collectie van ruim 60.000 kunstwerken.

Ik hou van goede koffie, lekker eten en een leuk schilderijtje. Maar dit soort over-the-top verwennerij werkt ronduit ondermijnend voor goed management. Er gaan minstens twee dingen faliekant fout als de hoogste leiding zichzelf zo in de watten legt.

Allereerst verdwijnt alle aansluiting bij het dagelijkse leven van medewerkers en klanten. Wie per jaar een modaal salaris spendeert aan eersteklas vliegen en eten, weet niet meer hoe het is om met de tram naar je werk te komen en je boodschappen bij de Jumbo te halen. Hoe wil je dan inschatten hoe de buitenwereld zal reageren op je beslissingen? Je kunt je hooguit nog verplaatsen in de ander door wat cijfers uit consumentenpanels en medewerkersonderzoek. Daarover gesproken: recente research van Effectory laat zien dat wanneer medewerkers vermoeden dat hun directie niet weet wat er op de werkvloer speelt, dit tot sterke demotivatie leidt.

Ten tweede zorgen overdreven salarissen en privileges voor een extreme rivaliteit tussen ambitieuze medewerkers. Waarbij -een klassiek verschijnsel- de motivatie die er aanvankelijk was voor het werk op zichzelf, wordt vervangen door het streven naar externe beloningen als geld en aanzien. Het 360-artikel, overgenomen uit Die Zeit, schetst hoe de managers van de Deutsche Bank geobsedeerd zijn door hun onderlinge concurrentie. Er wordt niet overlegd en gestemd in het belang van de bank, maar om jezelf vooruit te helpen en andere bestuurders dwars te zitten. "Je was blij als de ander een klap in z'n smoel kreeg," zegt een ex-bestuurder over zijn gevoelens tegenover zijn collega's.

Valt zoiets te keren? Managers die het contact met de realiteit willen herstellen, moeten hun kantoor uit, schreef de Harvard Business Review een tijdje terug. Ze moeten medewerkers, klanten en leveranciers vragen hoe zij hen kunnen helpen. Vragen hoe het dagelijkse werk kan worden verbeterd. En hoe de bedrijfswaarden handen en voeten kunnen krijgen op de werkvloer.

Mooi advies. Maar het is twijfelachtig of dergelijke ideeën ooit de hoogste verdiepingen halen van bedrijven als Deutsche Bank. In een recente enquête van de American Management Association zeggen de respondenten dat 90% van de leiders die los van de realiteit leven, dit zelf niet in de gaten heeft. En die andere 10%? Die weet het en is intussen intens tevreden met z'n schilderijen, sterrenkok en zilveren kannetjes.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Deutsche Bank (1)
Effectory (1)
Gedrag (183)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop