Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Niet bang voor een beetje ruzie

Gepubliceerd op: 15/02/2016

In mijn eerste baan had ik vaak pittige discussies met collega's. Juist daarom denk ik er met veel plezier aan terug. Een beetje bakkeleien kan heilzaam zijn. Luid en duidelijk laten merken wat je vindt en vervolgens, al strijdend, samen ergens komen.

Ik dacht hieraan toen voor de zoveelste keer in de krant het VW-schandaal voorbij kwam. Stel dat een paar medewerkers in Wolfsburg flink boos waren geworden. Dat ze op hoog volume hadden laten weten dat die sjoemelsoftware onacceptabel was. Stel dat ze desnoods naar buiten waren gegaan met hun verhaal. Dat zou het bedrijf veel ellende en veel geld hebben bespaard.

Hoe komt het dat de meeste medewerkers hun zorgen, twijfels en kritiek liever voor zich houden? Ook als ze weten dat er hele foute of domme besluiten worden genomen? In het nieuwste nummer van de Harvard Business Review leggen twee onderzoeksveteranen op dit gebied, James Detert en Ethan Burris, uit hoe dit werkt.

De eerste reden dat medewerkers zich niet uitspreken is angst voor de consequenties ervan. Angst om voor schut te staan, geïsoleerd te raken, slechte beoordelingen te krijgen of ontslagen te worden.

De rol van de direct leidinggevende blijkt cruciaal. Wanneer deze zich consistent en fair gedraagt en zelf ook vrijuit spreekt over zijn zorgen en twijfels, wordt het makkelijker om je te uiten als medewerker.

De tweede reden is het gevoel dat het zinloos is. In veel bedrijven heerst onder medewerkers het gevoel dat het geen enkel verschil zal maken wanneer je je zorgen of twijfels duidelijk maakt.

Ook hier is het essentieel wat de direct leidinggevende doet. Gaat hij met jouw zorgen de organisatie in? Vertelt hij vervolgens ook in het team wat dit al dan niet heeft opgeleverd? Dat vergroot de kans dat medewerkers zich uitspreken.

Wanneer medewerkers zich vrij voelen om de discussie aan te gaan, leidt dat volgens Detert en Burris niet alleen tot het voorkomen van kleine en grote problemen, maar ook tot betere financiële resultaten en minder personeelsverloop. Een aantal suggesties om de 'ervaren vrijheid van meningsuiting' in bedrijven te stimuleren.

- Wacht niet af. Zeg niet 'mijn deur staat altijd open', maar vraag actief om meningen. Zet het onderwerp 'twijfels en verbeteringen' regelmatig op de agenda van het werkoverleg. Vraag ook om feedback in een-op-een gesprekken.

- Wees duidelijk. Ideeën en kritiek zijn altijd welkom, niet af en toe. Maak het niet ingewikkeld met allerlei procedures. En bedank medewerkers wanneer ze zich uitspreken.

- Wees transparant. Zeg vooraf wat je zult doen met ideeën of kritiek. En koppel ook altijd terug wat dit heeft opgeleverd. Niet terugkoppelen draagt sterk bij aan het gevoel dat het zinloos is om je uit te spreken.

- Hang niet de baas uit. Des te meer autoriteit je toont, des te minder open de communicatie. Laat in plaats daarvan zien dat je zelf ook kritiek durft te uiten naar de mensen boven je.

Heel kort samengevat: wees niet bang voor een beetje ruziemaken. Als de sfeer op je werk te harmonieus is, juist dan zou je wel eens serieuze problemen kunnen hebben.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Ethan Burris (1)
Feedback (3)
Gedrag (179)
James Detert (1)
Leiderschap (140)
NRC (244)
Sjoemelsoftware (1)
VW (3)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop