Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Start-up, scale-up of saaie mkb-er?

Gepubliceerd op: 22/01/2016

Start-ups zijn überhip. Fijn om over praten, leuk om over te lezen. Zelfs de Groene Amsterdammer schrijft erover. Maar overstijgt het belang van start-ups hun entertainmentwaarde?

Hoe zat het ook alweer? Een start-up is geen doorsnee startend bedrijf. In rapporten en artikelen keren drie kenmerken steeds terug. Start-ups leveren 1) innovatieve producten of diensten; 2) meestal met behulp van nieuwe technologie; 3) daarnaast is het bedrijf schaalbaar, klaar voor internationale groei. Succesvolle voorbeelden: Airbnb, Uber, Dropbox, Spotify, Catawiki, Travelbird...

Ook de overheid is gek op start-ups. "Van alle nieuwe banen in Nederland is veertig procent afkomstig van bedrijven die vijf jaar geleden nog niet bestonden," zei Minister Kamp van Economische Zaken vorig jaar bij de lancering van Startup Delta. Dit initiatief hoopt Nederland op de kaart te zetten als hét land om je start-up te beginnen.

Kamp heeft het over 'nieuwe bedrijven', maar gaat het daarbij ook echt over start-ups?

Nederland noteerde -volgens het economisch bureau van de ING- vanaf 2010 jaarlijks gemiddeld 127.000 nieuwe ondernemingen. Daarvan verdienen er slechts enkele honderden per jaar het predikaat start-up.

Het lijkt me stug dat daar tot nu toe in Nederland veel arbeidsplaatsen door zijn ontstaan. Te meer omdat een start-up pas goed is voor de werkgelegenheid als hij doorgroeit. En dat lukt slechts in één op de tweehonderd gevallen.

Dit laatste cijfer komt uit een internationaal onderzoek van Deloitte naar 'scale-ups'. Scale-ups? Een scale-up is een start-up die weet door te groeien naar een miljoenenomzet en daarbij ook serieuze werkgelegenheid creëert. Volgens het onderzoek van Deloitte spelen toeval en geluk daarbij een belangrijke rol. Maar er zijn ook enkele andere factoren in het spel.

Succesvolle scale-ups hebben ervaren leiders. Ze blijken meestal te zijn opgericht door een team van academici van boven de 40. Met behoorlijk wat werkervaring en kennis van de sector en markt waarin ze werken.

Ook hebben scale-ups in 85% van de gevallen een model dat is voorbereid op internationalisering. Gemodelleerd naar Google bijvoorbeeld, dat -heel klassiek- een centrale ontwikkelafdeling en decentrale verkoopkantoren heeft. Bij de meeste start-ups wordt hier niet over nagedacht.

En voordat ze naar de markt gaan bereiden scale-ups zicht gemiddeld meer dan twee keer zolang voor als start-ups. Bovendien mikken ze op bewezen groeimarkten. Denk aan de manier waarop taxidienst Uber aansloot op de 'sharing-trend'.

De stap van start-up naar scale-up is niet eenvoudig. Ervaringsdeskundige Quintin Schevernels schrijft in zijn recente boek Suits & Hoodies dat het gaat om het aantrekken van de juiste mensen, soms met tientallen tegelijk. Waarbij je tegelijk de innovatieve cultuur probeert vast te houden. Intussen moet je investeerders vinden die de snelle groei kunnen financieren. Daarnaast wordt managen belangrijker.

Goed. Zijn start-ups echt zo belangrijk? Zonder start-ups geen scale-ups. Maar ook de impact van scale-ups op onze economie is niet groot. Verreweg de meeste werkgelegenheid in Nederland komt dit jaar uit het 'gewone' midden- en kleinbedrijf (voorspellen Minister Kamps eigen ambtenaren). Saaie bedrijven die niet zo leuk zijn om over te lezen en te praten als start-ups en scale-ups, maar die wél mensen aan werk helpen en belasting betalen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Deloitte (1)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Ondernemerschap (52)
Quintin Schevernels (1)
Scale-ups (1)
Start-ups (1)
Suits & Hoodies (1)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop