Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Veroordelingsgesprekken

Gepubliceerd op: 23/12/2015

Rondje gebeld langs mensen in loondienst, onderzoek doorgeploegd, artikelen gelezen. Conclusie: niemand gelooft er meer in. Maar in de meeste bedrijven wordt er in deze tijd toch weer volop beoordeeld.

Vijf redenen om -liefst vandaag nog- te stoppen met beoordelingsgesprekken.

Een keer per jaar praten over functioneren is volkomen zinloos.

Mensen leren van feedback, van de reacties die ze krijgen op hun gedrag. Mits die meteen komen en niet pas na weken of maanden. Eens per jaar praten over je gehele functioneren van het afgelopen jaar heeft geen serieuze invloed op je werkgedrag in het komende jaar. Denk even mee: iemand anders vertelt jou dat je een vaag goed voornemen moet formuleren. En je weet dat hij er pas na een jaar op terugkomt. Hoe effectief is dat?

De beoordelaar is medeverantwoordelijk.

(Waarschuwing: stokpaardje…) Van alle factoren in de werkomgeving heeft de direct leidinggevende de grootste impact op het functioneren van medewerkers. Wie medewerkers negatief beoordeelt, beoordeelt zichzelf dus negatief. Wie zegt dat het beter moet in het komende jaar, zegt dat hij het zelf beter moet doen. Alleen weten veel managers dat niet. Ze zijn niet blij met wat ze zien, maar beseffen niet dat ze in een spiegel kijken.

Het gesprek is een ratjetoe van belangen.

Misschien wil je best eerlijk advies over wat je zou kunnen verbeteren. Tegelijk wil je ook die loonsverhoging. Als leidinggevende wil je aardig gevonden worden, dus oordeel je jarenlang mild. Vervolgens krijg je op je kop van jouw baas omdat er geen geld is voor al die periodieken. Bovendien heeft de HR-baas gelezen dat beoordelingen verdeeld horen te zijn volgens een mooie belcurve. 15% doet het goed, 15% is slecht en de rest zit er tussenin. Maak van zo'n ratjetoe maar eens een coherent en eerlijk verhaal.

De focus ligt nog te vaak op 'verbeterpunten'.

Alleen al door deze achterhaalde formulering gaat het grootste deel van de aandacht en van het budget naar wat er 'beter' moet. Terwijl onderzoek laat zien dat het verder ontwikkelen van wat al goed is, van sterke punten, meer oplevert. Een betere werksfeer, meer motivatie, betere prestaties, tevredener klanten. Er zijn veel geniepige vormen om de winst te verhogen, maar dit is er eentje die voor alle betrokkenen werkt.

Objectieve normen onbreken.

Het stellen van heldere, meetbare doelen door of voor medewerkers is moeilijk. De meeste organisaties proberen het niet eens meer. Maar het beoordelen gaat gewoon door. Zonder objectieve criteria draaien de gesprekken echter primair om sympathie, antipathie en andere vormen van willekeur.

Hoe dan wel?… Heldere maatstaven die iedereen begrijpt. Gericht op zichtbare prestaties die je zelf langs deze meetlat kunt leggen.

Of een gezamenlijke evaluatie door verschillende groepen die met jou te maken hebben: collega's, leidinggevenden en klanten.

En de leidinggevende? Die wordt mét zijn team beoordeeld op wat er collectief is bereikt. De rest van het jaar helpt hij jou en je collega's -en zichzelf- om maximale kwaliteit te leveren.

Tot het zover is hoor je overal: "Het is weer tijd voor de veroordelingsgesprekken." Zou daar nog iemand om kunnen lachen?

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Feedback (3)
Gedrag (189)
Heldere doelen (1)
Leiderschap (157)
NRC (261)
Verandering (112)
Zichtbare prestaties (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop