Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hogere luisterkunst

Gepubliceerd op: 23/12/2015

In 1993 las ik voor het eerst over autobiografisch luisteren: de vervelende neiging om een gesprek over te nemen vanuit je eigen perspectief. "Dat had ik laatst ook...." Of: "Weet je hoe ik zoiets oplos?"

Ik weet dat het 1993 was, omdat ik het boek waarin het stond een paar weken geleden nog in handen had. Voorin stond een aantekening met een datum erbij. En het gedeelte over autobiografisch luisteren was door mijn 22 jaar jongere zelf onderstreept en voorzien van de opmerking: "Werk hieraan!"

Beetje vervelend alleen dat ik mij van dat voornemen helemaal niets herinnerde. Tijd voor wat nascholing op het gebied van goed, actief luisteren dus. Een paar dingen die ik geleerd heb...

Allereerst: goed, actief luisteren is niet alleen fijn voor je relatie, maar ook voor je loopbaan. In onderzoek zetten werkgevers goed kunnen luisteren op nummer een of twee -vóór enthousiasme en opleiding- als reden voor promotie. Alleen goed spreken wordt in een deel van de research hoger gewaardeerd.

Goed luisteren gaat niet vanzelf. Een zeer basale reden is de volgende. Spreken doen we met een snelheid van 125 tot 175 woorden per minuut. Maar luisteren kunnen we tot een snelheid van 450 woorden per minuut. En denken doen we nog veel sneller. Je dwaalt tijdens een gesprek daarom makkelijk af. Het onderdrukken van afleidende gedachten en impulsen kost ons domweg energie.

Actief luisteren betekent ook de juiste dingen terugzeggen. Onderzoeker Graham Bodie liet 342 tweetallen met elkaar praten over emotioneel geladen onderwerpen. De gesprekken werden gefilmd en erna werd de vertellers gevraagd om het gesprek te beoordelen. Nonverbale signalen, zoals knikken en oogcontact maken, bleken belangrijk voor een goed gesprek. Maar verbale signalen, zoals het stellen van open vragen en het samenvatten van wat de verteller zegt in eigen woorden, bleken drie keer zo belangrijk. Volgens Bodie betekent dit onder meer dat je ook via de telefoon een echt goed gesprek kunt voeren waarbij de spreker zich begrepen en gesteund voelt.

Goed, nu praktisch. Dit is mijn checklijst hogere luisterkunst.

· Allereerst is het de kunst om te signaleren dat iemand anders wil praten. Neem de tijd en toon interesse: "Vertel eens..."

· Als de ander zijn verhaal start, laat dan meteen merken dat zijn verhaal de moeite waard is: "Echt waar? Vertel..."

· Moedig de ander aan. Laat merken dat je meer wilt horen: "Hm-hm, OK." Stel ook open vragen. Niet gericht op wat jij wilt weten, maar op wat de ander wil vertellen.

· Vat tussendoor, in je eigen woorden, samen wat de ander heeft gezegd: "Als ik je goed begrijp, dan zeg je...."

· Benoem regelmatig de gevoelens die je oppikt: "Zo, ik begrijp dat je daarvan baalt."

· Houd je aandacht erbij en onderdruk de neiging om met eigen ervaringen of oplossingen te komen. Doe dat pas wanneer de ander daar expliciet naar vraagt en houdt ook hierbij de interactie op gang.

Zo, dat is de theorie. Die beheers je snel. Om van actief luisteren -in elk geval thuis- een gewoonte te maken, gaat me wat meer tijd kosten. Maar niet nog eens 22 jaar. Dan zou mijn autobiografie slecht aflopen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Autobiografisch luisteren (1)
Gedrag (189)
Graham Bodie (1)
NRC (261)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop