Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De regel van vijf

Gepubliceerd op: 16/10/2015

"Hoe dik een boom ook is, als je elke dag de bijl vijf keer oppakt en een zwaai geeft, gaat 'ie uiteindelijk om." Amerikanen zijn dol op dit soort houthakkersmetaforen. En ze zijn dol op John C. Maxwell, auteur van tientallen boeken over leiderschap. In de ranglijsten van leiderschaps- en managementexperts van Inc., Business Insider en de American Management Association staat de 68-jarige Maxwell op nummer één.

Over dat houthakken. Maxwell preekt al jaren de 'regel van vijf'. Wie echt goed wil worden in zijn vak, moet vijf eenvoudige dagelijkse handelingen definiëren waarmee hij stap-voor-stap toewerkt naar zijn doel.

Op Maxwells eigen lijstje, primair gericht op zijn werk als schrijver, staan de volgende vijf dagelijkse activiteiten:

- Lezen: in totaal een à twee boeken per week.

- Archiveren: ideeën, knipsels en andere input.

- Schrijven: nieuwe lessen en ideeën uitwerken.

- Denken: ervaringen evalueren, kansen afwegen, mediteren.

- Vragen stellen: goede vragen leiden tot nieuwe inzichten.

Volgens Maxwell geldt de regel van vijf niet alleen voor personen, maar ook voor bedrijven. Deze aanpak is volgens Maxwell veel concreter en praktischer dan het formuleren van ingewikkelde mission statements. "Je organisatiecultuur wordt uiteindelijk veel meer bepaald door de dingen die je dagelijks doet, dan door een missie die je aan de muur hangt of op je website zet."

Opmerkelijk: terwijl hij in de rest van de wereld al ruim 20 miljoen boeken verkocht, is Maxwell in Nederland nooit echt doorgebroken. Misschien omdat hij net iets (of misschien wel veel) te Amerikaans is. Of te veel preekt tegen zijn publiek (Maxwell is ook dominee). Of omdat hij vaak misschien wat al te begrijpelijk schrijft.

Aan de andere kant: terwijl academici en managementauteurs met elkaar kibbelen over de vraag wat nu precies het verschil is tussen 'transformationeel' en 'visionair' leiderschap, hebben ondernemers, managers en professionals vaak grote behoefte aan praktische inzichten voor hun dagelijkse werk. Liefst een beetje toegankelijk verwoord. En daar grossiert Maxwell in.

In de vorm van aforismen als: "Mensen vertrouwen eerst een leider en pas daarna zijn visie." En: " Goede leiders weten volgers aan zich te binden, maar geweldige leiders ontwikkelen nieuwe leiders."

Of in de vorm van korte anekdotes. Zoals over de beroemde schrijver, leraar en concertpianist John Erskine. Die leerde al vroeg dat er in een druk leven bijna nooit tijd is om lang achter elkaar piano te studeren. Dus oefende hij meestal slechts een paar minuten achter elkaar. Maar dan wel op allerlei momenten op de dag. En zo moeten wij ons ook oefenen in het worden van betere leiders, volgens Maxwell.

Bovendien geldt: eenvoud is echter niet hetzelfde als domheid. In Maxwells basale regel van vijf zit veel wijsheid verborgen. Bijvoorbeeld de notie dat handelen vaak meer invloed heeft op denken, dan andersom. Een belangrijke bevinding in psychologisch onderzoek is dat de invloed van onze kennis, gedachten, overtuigingen, attitudes en intenties op ons gedrag veel kleiner is dan we doorgaans aannemen. Andersom blijkt de invloed van ons gedrag op onze gedachtenwereld juist veel groter dan veel mensen denken.

Ik vermoed dat Maxwell nooit een groot publiek zal bereiken in Nederland. Maar voor wie niet vies is van een vette oneliner op zijn tijd, wat onverdund Amerikaans moralisme én af en toe wat houthakken, valt er veel te leren.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (193)
John C. Maxwell (1)
John Erskine (1)
Leiderschap (165)
NRC (269)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop