Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De goede gewoontes van Goldsmith

Gepubliceerd op: 22/09/2015

Elke avond, al jarenlang, wordt Marshall Goldsmith gebeld door een vriend die hem 22 confronterende vragen stelt. Over werk, gezondheid en relaties. Het is een onderdeel van de coachingmethode die Goldsmith ontwikkelde en die hij uit de doeken doet in zijn boeken. Goldsmith is een van de meest invloedrijke managementauteurs van dit moment. Hij richt zich niet op 'grote' onderwerpen, zoals strategie of innovatie, maar 'klein' alledaags gedrag. De gewoontes die ons succesvol maken. Of juist niet.

Als Goldsmith je onder handen neemt gaat dat als volgt... Eerst moet je namen inleveren van mensen van wie je een eerlijke mening wilt over jouw gedrag. Zij worden door Goldsmith ondervraagd en zo maakt hij een lijst van wenselijke verbeteringen. Daaruit kies jij de belangrijkste en daarmee ga je aan het werk. Wanneer de mensen om je heen positieve verandering zien krijgt Goldsmith betaald. Anders niet.

Een van de grote problemen van leidinggevenden, zegt Goldsmith, is dat ze allerlei gewoontes hebben aangeleerd die in het begin van hun loopbaan effectief waren, maar nu in hun functie van manager niet meer. Voorbeeld: altijd de puntjes op de i willen zetten. Een jonge collega die echt oog voor detail heeft vinden we sympathiek. Maar wanneer die collega later onze manager is en ons voortdurend corrigeert op kleinigheden, werkt dit averechts.

Het veranderen van dit soort diep ingesleten, vaak onbewust gewoontegedrag is echter niet eenvoudig. Met wilskracht alleen lukt het niet. In zijn nieuwe boek 'Triggers' legt Goldsmith uit dat we veel meer oog moeten krijgen voor de stimuli, de prikkels, in onze werkomgeving die onze (slechte) gewoontes in gang zetten.

Allereerst moeten we leren om te anticiperen op situaties waarin we die gewoontes etaleren. Wat gebeurt er op die momenten? Welke vragen, opmerkingen of andere zaken 'triggeren' ons?

De meest eenvoudige oplossing, zegt Goldsmith, is om dat soort situaties voortaan te vermijden. Daarin kunnen managers iets leren van politici. Veel politici zijn meesters in het ontlopen van moeilijke vragen, lastige journalisten en collega's met wie ze niet gezien willen worden.

Vaak is vermijden niet mogelijk en daarom moet je jezelf te trainen in een nieuwe, betere respons op lastige prikkels. In de interactie met andere mensen komt die nieuwe respons vaak neer op bewustwording en keuze. Zodra je de trigger voor je slechte gedrag herkent, let dan goed op, zegt Goldsmith, haal een keertje diep adem en kies bewust voor een andere reactie dan anders. Verbeter deze keer je collega niet, maar geef een compliment.

Dit klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Om jezelf in het gareel te houden, is het nodig om dagelijks in de spiegel te kijken. En daarvoor gebruikt Goldsmith zijn vragenlijstjes. Zijn advies: stel jezelf aan het einde van elke dag een kritische vraag over elke nieuwe gewoonte waar je aan werkt en antwoord met een cijfer van 0 tot 10.

De formulering die het beste werkt: "Heb je vandaag je best gedaan om: duidelijke doelen te stellen? Iets aardigs te zeggen tegen je partner? Iets nieuws te leren? Door de actieve formulering van de vragen, zet je jezelf aan het denken over je gedrag.

Goldsmith is een optimist. Hij eindigt zijn boeken graag met de slogan: life is good. Maar wie zich een beetje verdiept in zijn werk, beseft dat daarvoor wel hard gewerkt moet worden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (179)
Leiderschap (140)
Marshall Goldsmith (2)
NRC (244)
Triggers (1)
Verandering (104)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop