Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De harde cultuur van Amazon

Gepubliceerd op: 07/09/2015

Medewerkers die huilend achter hun bureau zitten. Collega's die hun carrièrekansen zien verdampen omdat ze voor terminaal zieke familieleden moeten zorgen of zelf een ernstige aandoening hebben. Personeel dat flauwvalt door de hitte in een magazijn, omdat het management het te duur vindt om airco te installeren.

Het zijn enkele voorbeelden uit het artikel dat de New York Times publiceerde over werken bij Amazon.com. De ultrakorte samenvatting: alleen wie iedere avond en elk weekend overwerkt, continu bereikbaar is en nooit tevreden is met zichzelf en zijn collega's, kan carrière maken bij 's werelds grootste internetwinkel.

De buitengewoon competitieve cultuur bij Amazon -inclusief de uitwassen- is geen toeval. Al vanaf de start van het bedrijf in 1994 voert oprichter en CEO Jeff Bezos oorlog tegen middelmatigheid, bureaucratie en het al te makkelijk uitgeven van bedrijfsgeld. Bezos' visie is verwoord in de 'Leadership Principles' (voor iedereen te lezen op: www.amazon.jobs/principles). Veertien regels die voor een medewerker van Amazon nog belangrijker zijn dan de tien geboden voor een gereformeerde op de Veluwe. Ze beginnen met een 'obsessie met de klant' en eindigen met 'lever resultaten'.

Misschien wel het belangrijkste gebod van Amazon luidt: toon ruggegraat. Het is verplicht om de discussie aan te gaan als je het niet eens bent met een beslissing of een idee. Accepteer niet zomaar wat anderen zeggen, maar durf het oneens te zijn. Ook als dat ongemakkelijk of vermoeiend is.

Met deze regel lijkt weinig mis. In veel bedrijven kunnen of durven collega's zich niet uit te spreken, ook al zien ze dat er dingen fout gaan. Maar bij Amazon blijken veel medewerkers juist vooral bang te zijn dat ze niet 'gedreven' of 'krachtig' of 'kritisch' genoeg zijn in de ogen van hun baas en bij de jaarlijkse evaluaties -een ritueel waarop Amazon-managers zich voorbereiden als op een rechtszaak- ontslagen zullen worden.

Die angst is niet ongegrond. Regels zijn één ding. Hoe je ze interpreteert en toepast, wordt -met name- bepaald door het voorbeeldgedrag in het bedrijf. En daarbij kijken medewerkers van Amazon vooral naar Bezos. Bezos die sinds jaar en dag waarschuwt dat Amazon geen 'countryclub' moet worden zoals Microsoft. Ook belangrijk in de toepassing van bedrijfsregels zijn de instrumenten die mensen ter beschikking staan. Binnen Amazon hebben medewerkers een 'Anytime Feedback Tool': een app waarmee je je mening over collega's kunt doorsturen aan je manager. In de praktijk, zo zeggen medewerkers, werkt dit vooral onderlinge concurrentie en kantoorpolitiek in de hand.

Als reactie op het artikel in de New York Times schreef Bezos een brief naar de Amazon-medewerkers. Daarin zegt hij onder meer dat hij hoopt dat medewerkers zich niet in het artikel herkennen. Ook roept hij hen op om misstanden te melden bij HR of bij hem persoonlijk. Ik kan me inmiddels voorstellen dat een deel van de Amazon-medewerkers Bezos' brief eerder als een dreigement dan als een geruststelling leest.

Nog even iets anders. Het streven van Amazon naar heldere, recht-voor-z'n-raap-regels is niet verkeerd. Daar kunnen veel bedrijven een puntje aan zuigen. Wie een paar minuutjes lol op kantoor wil, moet op het web het liedje 'Mission Statement' van 'Weird Al' Yankovic opzoeken. Daarin knoopt hij een groot aantal managementplatitudes aan elkaar. Het clipje is inclusief de tegenwoordig in bedrijfsomgevingen verplichte, 'live' handgetekende illustraties. Er zijn maar weinig waarden, principes, visies en missies die de confrontatie met Yankovic overleven.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Amazon (2)
Gedrag (189)
Jeff Bezos (2)
Leiderschap (157)
Mission Statement (1)
NRC (261)
`Weird Al` Yankovic (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop