Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Inside Out

Gepubliceerd op: 28/07/2015

Een van de vele voordelen van vier dochters: je kunt als man van 46 zonder gêne naar de nieuwste Disney-Pixar film: Inside Out. Deze film is niet alleen leuk. Er valt ook veel te leren dat nuttig is voor werk en carrière. Zoveel, dat personeelsmanagers zonder aarzelen de bioscoopkaartjes van elke medewerker zouden moeten vergoeden. De twee belangrijkste redenen.

Eerste reden. Inside Out biedt -letterlijk- een inkijkje in hoe onze emoties ons sturen.

Vijf personages - Joy, Sadness, Fear, Anger en Disgust - verbeelden onze basisemoties die voortdurend om voorrang strijden achter een complex bedieningspaneel in het hoofd van het elfjarige meisje Riley.

Psycholoog Paul Ekman, inmiddels 81 en wereldberoemd door zijn onderzoek naar emoties, adviseerde de makers van de film, samen met onder meer collega Dacher Keltner van de University of California.

Een paar van de psychologielessen uit de film, volgens Ekman en Keltner... Emoties zijn geen stoorzenders van het verstand, maar ze organiseren juist ons denken. Emoties helpen ons in de interpretatie van de wereld om ons heen en van onze herinneringen. Zo is boosheid nodig om actie te ondernemen tegen onrechtvaardigheid. En verdriet is functioneel in het omgaan met lastige veranderingen.

Emoties zijn bovendien essentieel voor ons sociale leven. Een woedeuitbarsting van Riley tijdens de gezinsmaaltijd -voor iedereen te zien in de online trailer van de film- zorgt ervoor dat haar vader serieus gaat nadenken over wat er met zijn dochter aan de hand is.

Na het zien van Inside Out kijk je anders naar je eigen emoties en die van anderen. Mede geholpen door de bijzonder leuke kijkjes in de hoofden van allerlei mensen tijdens de aftiteling (blijven zitten).

Tweede reden. Inside Out is een krachtig medicijn tegen al te krampachtig positief denken.

Aan het begin van de film probeert Joy uit alle macht Sadness zo ver mogelijk uit de buurt van het bedieningspaneel te houden. Aan het einde is voor iedereen duidelijk -ook voor de soms irritant vrolijke Joy- dat verdriet ook zo zijn voordelen heeft. Al was het maar dat verdriet om dingen die je dreigt te verliezen, je leert wat je echt waardeert. (Spoiler alert!) Sadness blijkt uiteindelijk de ster van de film.

Ook in de VS ergeren veel mensen zich aan het overdreven optimisme dat onder meer de managementliteratuur en zelfhulpindustrie domineert. Toen ons gezin in Boston woonde was het boek The Antidote een hit. Guardian-journalist Oliver Burkeman beschrijft daarin onder meer hoe het 'orthodoxe optimisme', dat geen ruimte biedt voor negatieve gedachten, juist vaak in het tegenovergestelde ontaardt. Mensen blijken bijvoorbeeld extra ontgoocheld door tegenvallers waar ze van zichzelf of anderen niet aan mochten denken. En talloze mensen raken hooguit onzeker en vermoeid door de seculiere evangelisten die maar blijven oproepen om te geloven in jezelf en het leven naar je hand te zetten. Er is niets waar je zo ongelukkig van wordt, als een voortdurend krampachtig streven naar geluk, betoogt Burkeman.

Juist tegen deze achtergrond zijn de dialogen in Inside Out soms hilarisch.

Sadness: "You'll get lost in there."

Joy: "C'mon! Think positive!"

Sadness: "Okay... I'm positive that you'll get lost in there!"

Natuurlijk loopt Inside Out goed af. Maar dat had zelfs de grootste pessimist kunnen voorspellen. Het blijft tenslotte een Disneyfilm. Maar wel eentje die kritisch naar de eigen optimistische doctrine kijkt. Ook dat is leerzaam.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Dacher Keltner (2)
Emoties (1)
Gedrag (179)
NRC (244)
Oliver Burkeman (1)
Optimisme (5)
Paul Ekman (1)
The Antidote (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop