Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Het fusie- en overnamefeest

Gepubliceerd op: 27/05/2015

Het overnamefeest is in volle gang en de miljarden vliegen in het rond. Shell neemt BG over voor 64 miljard euro. Nokia lijft Alcatel-Lucent in voor 16 miljard. Verizon koopt AOL voor 4 miljard. Farma-reus Teva wil Mylan kopen voor 36 miljard, terwijl Mylan 27 miljard voor Perrigo biedt. En intussen, in Zaandam, wil Ahold Delhaize overnemen voor 12 miljard. Al die fusies en overnames, levert dat nou echt iets op?

Een paar weken geleden leidde ik een debat over fusies en overnames waaraan ook hoogleraar Hans Schenk deelnam. Hij doet al jarenlang onderzoek naar het nut van overnames (echte fusies, waarbij uit twee gelijkwaardige partijen één nieuw bedrijf ontstaat, komen in de praktijk vrijwel niet voor, volgens Schenk).

Schenks conclusie na het cijfermatig analyseren van ruim 25.000 cases: van alle overnames in het reguliere bedrijfsleven mislukt 85 procent. De financiële sector scoort iets beter. Daar mislukt 65 procent van de overnames. 'Mislukken' houdt in dat er uiteindelijk geen extra waarde wordt gecreëerd. Het was voor de bedrijven en voor de economie beter geweest wanneer de fusie niet had plaatsgevonden.

Ja maar, zegt de optimist in mij, een deel van de overnames levert dus wél iets op. Hoe zit dat? Een echt recept voor succes is er niet, maar onderzoekers en adviseurs zijn het erover eens dat de timing van een overname een rol speelt. Wie zijn slag slaat aan het begin van een overnamegolf, heeft meer kans op winst. Wie te laat komt, heeft vrijwel altijd pech en betaalt te veel geld voor de minder interessante bedrijven die zijn overgebleven. Een van de deelnemers aan het debat: "Het is net als met een feestje. Als je te laat komt zijn de nootjes op en de leukste vrouwen bezet."

De cijfers van Schenk zijn bekend bij fusie-experts. Je vraagt je af: waarom stoppen bedrijven er dan niet gewoon mee? Volgens Schenk en collega's draait het uiteindelijk vooral om psychologische factoren. Bestuurders nemen liever zelf een bedrijf over, dan dat ze overgenomen worden. Het is letterlijk eten of gegeten worden. Daarnaast geldt -om de metafoor van het feestje door te zetten- dat wanneer de nootjes en de leuke vrouwen aan het opraken zijn, de mannen steeds meer honger lijken te krijgen. De natuurlijke neiging om verlies en spijt te willen beperken, speelt een steeds belangrijker rol naarmate de overnamegolf vordert.

Goed. Hoe gaat het verder wanneer duidelijk wordt dat een overname niet het gewenste resultaat oplevert? In de meerderheid van de gevallen worden aangekochte bedrijven binnen tien jaar weer verkocht, zegt Schenk. Vaak aan private equity-investeerders. Na een strategische overnamegolf -waarbij 'gewone' bedrijven elkaar overnemen- volgt doorgaans een private equity-golf, waarbij de fouten van de vorige golf worden gecorrigeerd.

De private equity-partijen kopen de 'fusiekneusjes' van de grote concerns voor veel minder geld dan er eerder voor werd betaald. De nieuwe eigenaars saneren en investeren en maken aldus de bedrijven klaar voor... de volgende overnamegolf.

Je vraag je na zo'n verhaal af of er eigenlijk wel hoop is. Wat denkt Schenk? Als wetenschapper gelooft hij in onderzoek en onderwijs. "Kennis is macht. Wie zijn eigen gedrag en dat van anderen beter begrijpt, is beter in staat om kostbare fouten te vermijden." Dat klinkt mooi. Je zou willen dat Schenk ook een database met 25.000 cases had om dit te bewijzen.

Ben Tiggelaar

(verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Fusie (3)
Gedrag (189)
Hans Schenk (1)
NRC (261)
Ondernemerschap (53)
Overname (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop