Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Beschermengelen van de ziel

Gepubliceerd op: 06/05/2015

Bankiers die glimlachend in jouw voordeel rekenen. Juristen die vriendelijk iets toegeven in een onderhandeling. Ik zag het allemaal gebeuren, maandag tijdens Koningsdag, op de kindervrijmarkt in Park Lepelenburg in Utrecht. Talloze vaders en moeders assisteerden de kinderen bij hun handeltjes en activeerden moeiteloos hun betere ik.

Toegegeven. Het is geen grote verrassing dat mensen zich anders, beter, gedragen wanneer hun kinderen in de buurt zijn. Maar je ziet niet elke dag op zo'n grote schaal gedemonstreerd dat ook typisch werkgedrag -verkopen, onderhandelen- verandert door de aanwezigheid van kinderen. Je vraagt je af: hoe zou de wereld er uitzien als we niet één dag per jaar zo werkten, maar iets vaker?

De dag na Koningsdag las ik een interview met Joris Luyendijk over zijn observaties in de Londense City. Veel bankiers hebben wel een moraal, volgens Luyendijk, alleen niet op het werk. Sommige mensen die hij ontmoette waren diep religieus. Maar in hun professionele handelen speelden de waarden van hun kerk, synagoge of moskee geen rol.

Het is aantrekkelijk om te denken dat dit fenomeen zich alleen voordoet bij financiële professionals. Maar iedereen kent de voorbeelden uit zijn eigen leven. In de tijd dat ik nog dagelijks forensde en minstens één dochter in alle vroegte moest afleveren bij de kinderopvang, reed ik veel voorzichtiger naar de crèche (als vader, met kind achterin) dan ervandaan (als werker, met de eerste vergadering al in mijn hoofd).

Wie iets van psychologie weet, kijkt hier niet van op. Ons gedrag wordt grotendeels, volautomatisch, gestuurd door de zaken die we hier en nu ervaren. Op het werk richten we ons primair naar collega's, targets en andere waarneembare prikkels. Daardoor verliezen we het zicht op de belangen van mensen die er niet bij zijn, op de resultaten die ons handelen oplevert op andere plekken en de gevolgen ervan voor de langere termijn. Onze hersenen zijn allereerst bezig met 'ik-hier-nu' en niet met 'ander-daar-straks'. Daarom roken we, rijden we in vervuilende auto's, kopen we plofkip en kleding die onder erbarmelijke omstandigheden is gemaakt.

En daarom doen we tijdens ons werk dingen die we eigenlijk verwerpelijk vinden. Des te vaker, des te langer, des te extremer dat gebeurt, des te groter de frustratie, het cynisme en de zelfhaat. Sommige bankiers in Luyendijks boek noemen hun werk 'soul-destroying'. Een welhaast religieus besef. De bijbel vraagt: "Wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel?"

Kinderen zijn de beschermengelen van onze ziel. Hun aanwezigheid maakt het makkelijker om te doen wat juist is. Om oog te hebben voor de ander, voor elders, en voor de toekomst. Wie werkzaam is in een beroep dat de moraal op de proef stelt, zou regelmatig zijn kinderen mee moeten nemen naar kantoor. Of neefjes en nichtjes moeten uitnodigen. Of complete basisschoolklassen. Elke dinsdagochtend en donderdagmiddag. Minderjarige toezichthouders die je betere ik naar boven brengen.

Of iets haalbaarder: ik herinner me een experiment waarin studenten tijdens een tentamen een foto op hun bureau moesten zetten van mensen die ze graag trots wilden maken. In veel gevallen hun ouders of grootouders. De resultaten van de studenten met foto waren hoger dan die van studenten zonder.

Een ouderwetse foto van je kinderen op je (flex)bureau helpt dus misschien ook. Het liefst -lekker retro- met de tekst 'denk aan ons'.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Bankiers (2)
Gedrag (189)
Joris Luyendijk (1)
Kinderen (1)
Moraal (1)
NRC (261)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop