Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Zo stapel je banen op een slimme manier

Gepubliceerd op: 02/03/2015

'Stapelaars' worden ze genoemd. Een leraar die ook theatermaker is. Een rechtbankgriffier die ook lesgeeft aan de universiteit. De groep Nederlanders met twee of meer banen groeit, las ik vorige week in deze krant. Relevante vraag: hoe stapel je op een slimme manier?

Nederland telt nu een half miljoen stapelaars. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Een deel bestaat uit parttimers die verschillende jobs combineren tot een fulltime werkweek. Starters bijvoorbeeld die geen baan voor 36 of 40 uur kunnen vinden. Maar ook onder zzp-ers komt het veel voor.

Vaak is het stapelen uit nood geboren. Maar sommigen weten van die nood een deugd te maken. Zij versnellen hun carrière door meerdere banen die elkaar versterken. Ze denken net iets verder dan 'extra inkomen' of 'afwisseling'. Wat doet deze groep anders? Een paar observaties...

Het begint ermee dat je jezelf niet langer ziet als werknemer, maar als 'werkondernemer'. Je beschouwt jezelf voortaan als een zelfstandige die zijn diensten op een steeds vrijere markt verkoopt. Ook al ben je in loondienst. En dat betekent dat je -net als een onderneming- moet nadenken over je propositie in de markt, over de competenties waarmee je die gaat waarmaken en over innovatie. Over alle drie iets meer.

Allereerst: hoe onderscheid je je in de markt? Door de goedkoopste te zijn, door een uniek product aan te bieden of door je te richten op een bijzondere doelgroep, zegt mijn handboek marketing. De tweede aanpak -tastbaar anders zijn- is onder veel experts favoriet. Alleen lukt het slechts weinig bedrijven om iets unieks te ontwikkelen.

Maar juist voor de stapelaar ligt hier een mogelijkheid. Neem de rechtbankgriffier, uit het NRC-stuk, die ook doceert. Bij de rechtbank zullen ze haar werk aan de universiteit ervaren als een 'extra ingrediënt' dat haar speciaal maakt. En wanneer ze college geeft zullen studenten juist haar praktijkervaring zien als iets dat haar bijzonder maakt. De kunst is om te zorgen dat minstens één van beide banen de andere interessanter maakt.

Een mooi verhaal naar de buitenwereld is belangrijk voor de stapelende werkondernemer. Maar minstens zo relevant is de binnenkant: de vraag of met de verschillende functies een krachtige combinatie van competenties wordt ontwikkeld. Leer je in de ene baan daadwerkelijk iets dat je helpt in de andere? En geldt dat andersom ook? De leraar die ook toneeldocent en regisseur is -uit het zelfde artikel- is een mooi voorbeeld. Al zijn functies leveren complementaire ervaring op in het overdragen van kennis en het ontwikkelen van mensen.

Stapelen biedt bij uitstek ook de mogelijkheid om door te groeien naar een volgende fase in je loopbaan. Om te werken aan persoonlijke innovatie. Ooit -bijna twintig jaar geleden- combineerde ik parttime werk bij een bank met het schrijven aan mijn eerste boek. Achteraf gezien niet eens zo dom. Het eerste was leuk en zorgde voor een inkomen. Het tweede bood kans op een toekomst die mij persoonlijk net nog iets spannender leek.

Natuurlijk speelt mazzel altijd een rol in je loopbaan. Maar wie een deel van zijn werkweek besteedt aan het uitproberen van nieuwe dingen, zal net iets vaker geluk hebben.

Uiteindelijk is stapelen misschien wel attractiever dan één fulltime baan. Juist het idee dat je door het verstandig verweven van werkzaamheden net wat meer baas in eigen loopbaan kunt zijn, maakt het in deze onzekere tijden extra aantrekkelijk.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Banen stapelen (1)
Gedrag (189)
Loopbaan (3)
NRC (261)
Ondernemerschap (53)
Persoonlijke innovatie (1)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop