Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Niet bang voor bloed

Gepubliceerd op: 03/02/2015

"Het is nooit fraai. Soms loopt het bloed door de straten en doet het een paar maanden heel erg pijn." Ik knipper een paar keer met mijn ogen als ik het hoor. Maar intussen begrijp ik wat mijn gesprekspartner bedoelt. Hij heeft zich gespecialiseerd in het weer op de rit krijgen van verwaarloosde bedrijven. En dat betekent soms hard ingrijpen.

Soms gaat het om familiebedrijven waar de interne politiek alle initiatieven jarenlang heeft verstikt. Soms zijn het bedrijven die verkocht werden aan een buitenlandse moedermaatschappij die gaandeweg de aandacht verloor. In elk geval is er sprake van achterstallig onderhoud op vrijwel alle terreinen.

"Soms moet je bijna helemaal opnieuw beginnen. We hadden een fabriek gekocht. Mooi bedrijf, goede naam. Maar er was al jaren niet meer geïnvesteerd. Niet in de mensen, niet in de gebouwen, niet in de machines. De medewerkers kwamen nog wel, maar dat was het dan ook. We hebben toen eerst het hele management naar huis gestuurd en een paar andere mensen die al jarenlang niets deden."

Mijn gesprekspartner hoorde intussen dat het bedrijf bijna 70 jaar bestond. "Toen hebben we dat jubileum groots gevierd. We zaten er nog een paar jaar vanaf, maar dat kon me niet schelen. We hebben een barbecue georganiseerd voor alle medewerkers en hun gezinnen. Op het bedrijfsterrein. Daarvoor hebben we met z'n allen de boel opgeruimd en schoongemaakt. We hadden veertien afvalcontainers nodig. Zoveel troep lag er. Het was alsof je op de reset-knop drukte. Vanaf dat moment kon er weer gebouwd worden. Letterlijk en figuurlijk."

Ik ben doorgaans een voorstander van menselijk, participatief management. Van een beetje voorzichtigheid en niet teveel bravoure. Maar soms is dat niet genoeg. Soms moet er meer gebeuren. Wanneer er sprake is van een echte crisis in een organisatie eisen we van leidinggevenden dat ze ook echt leiding geven, leert de literatuur.

We willen dat ze duidelijk, eerlijk en open communiceren. Juist als het om slecht nieuws gaat. En we eisen dat ze zich laten zien, dat ze voorop gaan. In ruil daarvoor zijn we bereid om vrijheid in te leveren en andere offers te brengen.

Het verhaal van de crisismanager deed me denken aan een indringend verhaal van een collega. Haar zoontje werd steeds zieker en niemand wist wat er aan de hand was. De eerste arts, in een regulier ziekenhuis, was vriendelijk en begripvol. "Een fijne man. Absoluut. Maar intussen ging ons kind steeds verder achteruit en deed die man niets. Toen hebben we de knoop doorgehakt, hebben ons kind in de auto gezet en zijn als een idioot naar het academisch gereden."

Daar troffen ze een daadkrachtige chirurg die een heel andere diagnose stelde en besloot tot een spoedoperatie. Er zat weinig anders op dan hem te vertrouwen. "Het was echt een klassieke hork. Maar hij had wél gelijk. Ik ben die man eeuwig dankbaar."

Of het nu om zo'n chirurg gaat of om een bedrijvendokter. De mensen die niet bang zijn voor bloed en met vaste hand kunnen snijden zijn niet altijd het leukst in de omgang. "Ondanks dat jubileum en die barbecue was ik natuurlijk niet geliefd. Wel gewaardeerd, maar niet populair. De kunst is dan om een goede opvolger te zoeken die de boel weer gaat opbouwen. En intussen ga ik op zoek naar de volgende patiënt."

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Crisismanagement (1)
Gedrag (183)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Ondernemerschap (52)
Reorganisatie (1)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop