Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Serieuze pret op het werk

Gepubliceerd op: 10/12/2014

'Levensgevaar hoge spanning' staat er op de deuren van de bekende transformatorhuisjes in Nederland. Veel van die deuren worden door het familiebedrijf JAZO Zevenaar gemaakt. Met veel plezier, want bij JAZO is de 'PRET-factor' uitgevonden. De ruim 90 medewerkers van het bedrijf weten allemaal waar dit acroniem voor staat: Positief, Respect, Enthousiasme en Team.

Journalist en managementauteur Ben Kuiken gebruikte het als titel voor zijn nieuwe boek: 'De PRET-factor. Waarom plezier op het werk beter werkt.'

Nu zullen sommige mensen hun wenkbrauwen fronsen bij het horen van zo'n titel. Alsof werken altijd leuk zou moeten zijn. Maar dat is precies waar Kuiken tegen ageert. Teveel mensen gaan dagelijks met buikpijn naar hun werk, vanwege hun baas, allerlei gedoe op het werk en onoplosbare problemen. En vanwege verstikkende regels die geen ruimte laten voor eigen initiatief en ontwikkeling. Dat kan anders. Sterker nog, volgens Kuiken móet dat anders. PRET is volgens de auteur "bloedserieus."

Kuiken haalt tal van onderzoeken aan die laten zien dat meer bevlogenheid op het werk, leidt tot hogere productiviteit, betere samenwerking, minder verzuim, minder verloop, minder ongelukken en meer winstgevendheid. Zo stelde hoogleraar Henk Volberda van de Erasmus Universiteit vast, dat bij Nederlandse bedrijven waar medewerkers meer ruimte krijgen en actief worden betrokken bij het bedrijfsbeleid, het aantal innovaties verviervoudigt en de resultaten sterk stijgen.

Kuikens boek staat daarnaast vol met aansprekende, praktische voorbeelden van bedrijven die het werk anders aanpakken. Niet alleen maar het vaste rijtje grote bedrijven waar het altijd weer over lijkt te moeten gaan, Apple, Google en Amazon. Maar juist ook gewone, middelgrote en kleine Nederlandse bedrijven, bezocht door de auteur zelf. Bedrijven die succesvol werken aan sociale innovatie, oftewel PRET. Zoals JAZO Zevenaar dus.

PRET is bedacht door het hoofd Engineering aldaar, Pascal Bos. De samenwerking binnen JAZO liet sterk te wensen over. Na een paar vruchteloze pogingen om het volgens het boekje aan te pakken -visie formuleren, doelen stellen- besloot Bos het over een totaal andere boeg te gooien. Hij riep de mensen bij elkaar en vertelde dat hij er mee wilde stoppen. Omdat hij de sfeer NIKS vond: Negatief, Individueel, Kleineren en Somber. Hij wilde alleen blijven als iedereen mee zou werken aan PRET. Bos vroeg alle medewerkers individueel of ze hem wilden helpen met deze verandering. Daarbij hoorde onder meer dat medewerkers een centrale lijst gingen bijhouden van gedrag waarvan men meer wilde binnen het bedrijf en gedrag dat men niet meer wenste. Vervolgens werd de aandacht, onder aanvoering van Bos, primair gericht op het gedrag dat men meer wilde. Niet langer mopperen en zeuren over wat er mis is, maar aandacht voor wat goed is. "Besproei de planten, niet het onkruid," zeggen ze in Zevenaar.

Tja. Echt sophisticated klinkt dat misschien niet. Maar het is de vraag wie daar in de praktijk op zit te wachten. Veranderen is al ingewikkeld genoeg. En wie het nog ingewikkelder maakt met complexe plannen en ondoorzichtige managementtaal, bewijst zichzelf en zijn collega's meestal geen dienst.

Ik sprak deze week een onderzoeker die betrokken was bij een cultuurverandering binnen een overheidsorganisatie. Het management had daarvoor zeven fasen gedefinieerd. Alle medewerkers waren er echter stellig van overtuigd dat het om drie stappen ging. En niemand wist precies waar ze op dit moment zaten.

Dan kun je beter maar gewoon PRET gaan maken.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Ben Kuiken (1)
Gedrag (193)
Henk Volberda (2)
JAZO (1)
Leiderschap (165)
NRC (269)
PRET (1)
Pascal Bos (1)
Sociale innovatie (2)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop