Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De beste manager is een manusje-van-alles

Gepubliceerd op: 29/09/2014

Veel ondernemers en managers zijn gefascineerd door topsporters. De golfer die alle toernooien wint. De hardloper die iedereen achter zich laat. Afijn, u kent het wel.

Maar hoe slim is het eigenlijk om je te spiegelen aan dit soort monomane specialisten?

In vrijwel alle sporten wordt je een uitblinker als je één onderdeel kiest en daar helemaal voor gaat. Niet een paar maanden, maar jarenlang. Maar voor ondernemers en managers geldt juist dat zij beter presteren wanneer ze van alle markten thuis zijn. Wanneer ze iets weten op het gebied van geld, van organisatie, van communicatie, van techniek en bijvoorbeeld Russische letterkunde. Je kunt het beste een diploma in 'van-alles-en-nog-wat' hebben, als je een bedrijf wilt leiden.

Bedrijfskundigen noemen dit de Jack-of-All-Trades (JAT) theorie: de manusje-van-alles theorie. De statistieken laten zien dat mensen die meerdere vakgebieden hebben verkend, tijdens hun studie en hun loopbaan, meer kans hebben om te slagen als leider van een bedrijf dan mensen die zich specialiseren.

Er is veel discussie over de vraag hoe die samenhang nu precies werkt. Volgens sommige onderzoekers hebben ondernemende mensen gewoon een aangeboren behoefte aan afwisseling. Een gevarieerde loopbaan is volgens hen geen oorzaak, maar gevolg van dieper liggende genetische oorzaken. Maar hoe de causale relatie ook precies ligt, de meeste onderzoekers zouden hun spaargeld liever in een onderneming steken die wordt gerund door zo'n duizendpoot, dan in een bedrijf met een superspecialist aan het hoofd.

Als managers en ondernemers al iets willen leren van sporters, dan zouden ze eigenlijk moeten kijken naar tienkampers, merkte een goede vriend deze week op. Zoals de Amerikaanse atleet Ashton Eaton, wereldrecordhouder op de zevenkamp en de tienkamp.

Eaton kan vreselijk hard rennen, maar op de 100 meter wordt hij er toch uitgelopen door Usain Bolt. Hij komt ook erg hoog met de polsstok. Maar Renaud Lavillenie springt hoger. Wie de moeite neemt om de staatjes even door te nemen, ziet dat er geen enkele tienkamper is die een gespecialiseerde atleet op diens onderdeel verslaat. Een record-tienkamper rent, springt en gooit 5% tot 30% minder snel, hoog en ver dan een record-specialist.

En toch... Er zijn geen andere sporters ter wereld die even goed zijn in het presteren op tien verschillende atletieknummers in twee dagen. Geen sporters die zo goed in staat zijn om hun kracht, hun aandacht en hun motivatie te verdelen over álle onderdelen. Niet voor niets zien atleten zelf de tienkamp als het koningsnummer en Eaton als 's werelds grootste sporter.

Als ik in het gevlij zou willen komen bij managers en ondernemers, zou ik nu schrijven dat we hen dienen te beschouwen als de tienkampers van onze economie. Helaas. Dat is wat te kort door de bocht. Want in veel organisaties is de Jack-of-all-Trades theorie helemaal niet bekend. Daar wordt nog altijd de beste specialist tot baas bevorderd. In dat soort bedrijven is de lokale Bolt of Lavillenie de baas. En volgens hen draait goed werk respectievelijk om hoe snel je rent of om hoe hoog je springt. Tot grote frustratie van de plaatselijke Eaton die juist zijn aandacht verdeelt. Die daardoor zijn promotie dit jaar weer is misgelopen. En die zich daardoor steeds sterker afvraagt of het geen tijd wordt om zich eindelijk eens in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Ashton Eaton (1)
Jack-of-All-Trades (JAT) theorie (1)
Leiderschap (140)
Manusje-van-alles (1)
NRC (244)
Ondernemerschap (52)
Tienkamp (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop