Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe creëer je een baan?

Gepubliceerd op: 22/09/2014

Werkgelegenheid! Iedereen wil meer banen. De regering, de FNV, VNO-NCW. Minstens 100.000 extra moeten er komen, begreep ik deze week.

Maar kun je dat regelen vanuit Den Haag? Of Brussel? Ik krijg altijd een beetje jeuk wanneer politici zeggen dat ze werk zullen 'creëren'. Is het echt zo maakbaar?

Er wordt al veel gedaan op de arbeidsmarkt. Neem het trainingsaanbod van het UWV dat werkzoekenden helpt zichzelf beter in de markt te zetten. Mensen die zo'n reïntegratiecursus volgen hebben er baat bij. Dat is onderzocht. Maar ontstaan hier nieuwe banen door? Natuurlijk niet. Een werkzoekende aan een bestaande vacature koppelen is nog geen werk scheppen.

Hetzelfde geldt straks voor de brug-WW'ers en andere mensen die zich kunnen scholen met behoud van uitkering. Ook dat is goed, maar het leidt in het ideale geval tot het vervullen van vacatures waar tijdelijk niemand voor te vinden was. Ook dit zal niet leiden tot het creëren van nieuwe banen.

Al jarenlang is er maar één plek waar de nieuwe banen ontstaan: het midden- en kleinbedrijf. Het grootbedrijf krimpt. De overheid ook. Maar het mkb groeit. Althans: een klein deel ervan. Niet alle ondernemerschap helpt namelijk.

Een paar CBS-cijfers. Nederland telt 1,15 miljoen zelfstandigen. Ruim 800.000 van hen zijn zelfstandigen zonder personeel en 350.000 ondernemers hebben wel personeel in dienst.

Dit laatste cijfer is al tien jaar stabiel. Alleen het aantal zzp’ers is -ruim 200.000 erbij sinds 2004- sterk gestegen. Is dat erg? Tja, slechts weinig zzp’ers willen of kunnen anderen in dienst nemen. En in veel gevallen nemen zzp’ers werk over dat eerst in loondienst werd verricht. Dat doet dus niets voor de werkgelegenheid. Er wordt geen baan extra gecreëerd.

Wie wil dat er echt meer werk ontstaat in Nederland moet zorgen dat de mkb-ers die wél personeel in dienst willen en kunnen nemen, dat ook gaan doen. Daarvoor moeten ze het allereerst drukker krijgen. Pas wanneer een ondernemer lange tijd achter elkaar dubbele uren draait, maakt hij de grote stap van zzp’er naar werkgever. Pas wanneer het aantal overuren structureel de pan uit rijst, maakt hij de complexe stap van weinig naar veel personeel. En pas wanneer een bedrijf, door innovatie of andere initiatieven, sterk groeit door het bedienen van -liefst- buitenlandse klanten, helpt dat Nederland echt.

Maar kun je hier invloed op uitoefenen? Financiële prikkels en eenvoudiger regels helpen slechts een beetje. Ik geloof er niets van dat complexe wetgeving en geldgebrek op dit moment zoveel ondernemers met gouden ideeën tegenhouden. Het echte probleem is dat ondernemers net mensen zijn. Dat gouden idee is er vaak niet. En de meeste zelfstandigen vinden groeien gewoon heel ingewikkeld. Het betekent dat ook zijzelf moeten veranderen. Van entrepreneur naar manager. Dat ze meer risico's moeten nemen. Uit hun comfort zone moeten.

Innovatiefondsen en groeikredieten helpen een beetje. Maar innovatie en groei draaien vooral ook om ontastbare dingen als creativiteit, zelfvertrouwen, kennis, relaties, netwerken... Eigenlijk het soort elementen waar die succesvolle UWV-cursussen over gaan.

Tijd voor een experiment wellicht? We gaan de beste UWV-mensen (zeg 5.000 van de 17.000) een jaar lang inzetten op het coachen van ondernemers met groeiambities. Alleen wanneer meer zelfstandigen de stap naar het werkgeverschap wagen, alleen wanneer meer mkb-ers groeiondernemer worden, alleen dan worden er, nou vooruit dan maar, banen gecreëerd.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

MKB (1)
NRC (253)
Ondernemerschap (52)
ZZP-ers (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop