Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Open deuren

Gepubliceerd op: 01/09/2014

In de gesprekken die ik voer met ondernemers en managers vraag ik graag wat er op hun nachtkastje ligt. Wat lees je om je vakmatig te ontwikkelen? Welk managementboek heeft invloed op je gehad? Regelmatig krijg je dan een verontschuldigend antwoord. Vooral van ondernemers. Geen tijd om te lezen. Maar minstens zo vaak wordt er assertief gereageerd. Managementboeken? Die staan vol met clichés. Open deuren waar je niets aan hebt.

Pas de laatste maanden durf ik hardop te vragen wat ik eigenlijk al heel lang denk. Nóem dan eens een paar van die open deuren. Niet achteraf, maar vooraf. Noem bijvoorbeeld eens een rijtje basisstrategieën waaruit ondernemingen kunnen kiezen. Of noem eens acht stappen om collega's mee te nemen in een verandering.

Vaak blijft het dan stil (goed voor de sfeer is die vraag nooit). Soms wordt de aanval nog wat steviger ingezet: wie gelooft er nou in stappenplannen?

Achter al die assertiviteit gaat soms ouderwetse luiheid schuil. Geen zin om te lezen over je vak als je ook je tijd kunt besteden aan leukere dingen. Het bagatelliseren van het studiemateriaal beschermt dan tegen een dreigend schuldgevoel.

Soms is er ook snobisme in het spel: ik lees wel, heel veel zelfs, maar zeker geen managementboeken. Voor het leiden van een organisatie putten sommige bestuurders veel liever uit 'literatuur' of 'kunst' in het algemeen. Eigenlijk is dit niet alleen snobisme, maar ook een interessant staaltje zelfoverschatting. Want wie anders dan een ronduit briljante, creatieve geest is in staat om uit Dostojevski inspiratie te putten voor het verkopen van meer mobiele telefoonabonnementen. Of om via de visuele input van Gilbert & George uit te komen bij een strak doorgevoerde reorganisatie. Laat ik eerlijk zijn: mij lukt het niet.

Toch gek. Veel professionals met een verantwoordelijke baan moeten zich verplicht jaarlijks laten bij- en nascholen. In sommige vakgebieden is het daarnaast een vereiste om evidence based te werken. Een arts kan zich niet beroepen op zijn museumjaarkaart. Maar hele volksstammen managers komen er mee weg dat ze in het geheel geen kennis bezitten op een gebied van -bijvoorbeeld- psychologie, terwijl ze wel dagelijks bezig zijn met onderwerpen als keuze, motivatie en gedrag.

Aan de andere kant. Ook wie af en toe wél een managementboek of tijdschrift inkijkt heeft soms dat 'open deur'-gevoel. Zélfs al lees je iets nieuws. Maar ook dat is niet gek. Onderzoeker Baruch Fischhoff doopte dit fenomeen de 'hindsight bias'. Na het verkrijgen van nieuwe informatie, na het plaatsvinden van een gebeurtenis, hebben we vaak het gevoel dat we al wisten hoe het zou aflopen. "Dacht ik 't niet. Logisch," zeggen we dan.

Fischhoff liet in zijn experimenten onder meer zien dat mensen allerlei informatie -verhalen, nieuwsberichten, uitkomsten van voorspellingen- die als waar wordt gepresenteerd, stelselmatig als logischer ervaren dan andere informatie. Los van de vraag of iets écht waar is.

Tja. Dit betekent ook dat veel mensen zelfs van Fischhoffs werk zullen denken: open deur. Maar je kunt daar iets aan doen. Een leuke manier om zelf te onderzoeken of je echt iets nieuws hebt geleerd -uit een managementboek of andere bron- is om vooraf een paar verwachtingen te noteren, dan pas te lezen en achteraf te kijken of de open deur echt in het boek zat of vooral in je hoofd werd gecreëerd.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Baruch Fischhoff (1)
Gedrag (189)
Leiderschap (157)
NRC (261)
Verandering (112)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop