Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Alles gaat voorbij, zegt Rita McGrath

Gepubliceerd op: 25/08/2014

Er staat een doos oude langspeelplaten op zolder. De laatste keer dat ik er naar omkeek is alweer een paar jaar geleden. Toen ik er een doos met oude cd's naast zette. Ik was overgestapt op iTunes. Sinds ruim een jaar koop ik geen downloads meer, maar luister ik muziek via Spotify. Intussen zijn de meeste muziekwinkels verdwenen. De Free Record Shop, waar ik ooit een vakantiebaantje had, is zelfs twee keer failliet gegaan.

Het is een van veranderingen in mijn dagelijkse leven die zijn veroorzaakt door technologische vernieuwing. Een van de vele. Mijn vakanties klik ik nu grotendeels bij elkaar via Zoover, Expedia en Airbnb. Romans lees ik op een Kindle. Een paar weken geleden heb ik voor het eerst freelance werk uitbesteed via de online marktplaatsen Elance en Fiverr.

En toch, toch hopen veel mensen van mijn generatie dat het in hun eigen werk niet zo'n vaart zal lopen. Stiekem wensen we dat dit soort omwentelingen onze organisatie en onze loopbaan niet zullen bedreigen. Dat we met onze ervaring en positie het wel zullen rooien.

Volgens Rita McGrath, volgens de Thinkers50-ranglijst een van de tien belangrijkste managementdenkers van dit moment, is dat niet zo'n slimme houding. Wie nog gelooft in stabiele, duurzame concurrentieposities in de huidige wereldmarkt, leeft in het verleden. Een verleden waarin bedrijven langetermijnstrategieën ontwikkelden om een onaantastbaar voordeel op te bouwen. Dat type bedrijven bestaat nog wel... Ikea, Unilever, General Electric. Maar het is slechts een handjevol en verhoudingsgewijs werken er maar weinig mensen.

Volgens McGrath moeten we ons realiseren dat tegenwoordig alles tijdelijk is. Ieder concurrentievoordeel, van een organisatie of een individuele professional, is van voorbijgaande aard. Het zijn transient advantages, in haar woorden.

De logische consequentie is dat innovatie het belangrijkste proces wordt in de meeste bedrijven. En volgens McGrath bestaat innovatie uit een aantal fasen. De kunst is allereerst om voortdurend op zoek te zijn naar kansen en te experimenteren met nieuwe ideeën. Wanneer blijkt dat een van je ideeën levensvatbaar is, moet je voldoende mensen en middelen vrijmaken om op te schalen. Daarna breekt de fase aan van de exploitatie van het idee. Daar hoort ook bij dat je het idee regelmatig vernieuwt en verbetert. En ten slotte zul je vooraf moeten bedenken hoe je afscheid zult nemen van je dienst of je product als je wordt ingehaald door nieuwe innovaties.

Veel van McGraths gedachten zijn niet nieuw. Dat geeft ze zelf ook toe. Managementdenkers hebben al eerder de levenscyclus van producten, diensten of zelfs complete branches beschreven.

Verfrissend is haar pleidooi om niet af te wachten tot ingrijpende veranderingen of reorganisaties noodzakelijk zijn, maar om van innoveren voortaan het kernproces te maken. Om permanent op een systematische manier te werken aan het doorlopen van de verschillende fasen van vernieuwing. Met steeds meerdere ideeën in meerdere fasen tegelijk. Omdat iedereen nu weet dat na de LP de cd kwam. En daarna iTunes. En daarna Spotify. En best snel bovendien.

Alles gaat voorbij, leert McGrath ons. Niets in onze bedrijven en in ons werk biedt echt houvast. Behalve de vaardigheid om ons telkens opnieuw aan te passen aan de ontwikkelingen in markt en maatschappij. Dat geldt voor bedrijven. Dat geldt voor mij. En ja, dat geldt waarschijnlijk ook voor u.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Innovatie (8)
NRC (243)
Ondernemerschap (52)
Rita McGrath (2)
Transient advantage (1)
Verandering (104)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop