Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Fast, Furious & Safe

Gepubliceerd op: 19/08/2014

Mijn dochters van veertien en vijftien zijn dol op auto's. Vooral op snelle. Ze onderscheiden moeiteloos een Jaguar XJR van een gewone XJ. En een Shelby GT500 van een gewone Ford Mustang.

Als het om mijn dochters gaat ben ik aanhanger van de oude winkelierswijsheid: vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van. Dus tuffen wij regelmatig naar de bios voor films met titels als Fast & Furious 6 en Need for Speed. Met name de laatste beschouwen mijn dochters en ik als een van de hoogtepunten uit de recente cinematografische geschiedenis.

U weet het. Dit type films draait niet primair om de manier waarop de karakters zich ontwikkelen. Het gaat om de stunts. Om driften, racen, rook en vuur.

In het echt hou ik er niet van. Ook niet van Formule 1 bijvoorbeeld. Maar op het witte doek wel. Blijkbaar geniet ik alleen van veilig gevaar.

Een van de dingen die professionele stuntmannen en stuntvrouwen beginners aanraden luidt: become a master at risk management. Wordt een meester in het beheersen van risico's. Niet alleen om te zorgen dat je je werk overleeft, maar ook omdat niemand in de filmindustrie wil werken met roekeloze types. Bij filmopnames wordt tot op de centimeter en seconde bepaald hoe er wordt gescheurd, gecrasht en gekopjeduikeld.

Deze obsessie met veiligheid zie je meer binnen de entertainmentwereld. In een managementboek las ik over de quality standards van de Disneyparken. Iedere medewerker krijgt daar een grondige training waarin de volgende 'prioriteitenladder' centraal staat: 1) veiligheid; 2) hoffelijkheid; 3) show; en 4) efficiëntie.

De zaken waarmee het geld eigenlijk wordt verdiend, staan op de tweede, derde en vierde plaats. Eerst komt veiligheid. Bij Disney begrijpen ze heel goed dat wanneer er iets misgaat op het gebied van veiligheid, de overige drie zaken helemaal geen zin meer hebben. Dus oefenen ze zich suf op dit gebied.

Veiligheid, preventie, risicomanagement. Heel eerlijk: ik had hier tot een paar jaar geleden maar weinig over nagedacht. Geen sexy onderwerp. Terwijl ik als eenpitter met netwerk (zoals de meeste Nederlandse ondernemers) eigenlijk heel kwetsbaar was en ben. Er hoeft maar iets mis te gaan met één persoon en mijn bedrijf gaat eraan. Eigenlijk ben ik een soort.. eh... stuntman-ondernemer.

Dus werk ik tegenwoordig iets meer aan de bescherming van mijn zaak. Dat begint bij mijn eigen veiligheid. Ik ben normalere werkuren gaan hanteren, sport veel meer en doe een jaarlijkse gezondheidscheck. Op die manier kan ik het mentaal en fysiek nog decennia volhouden. En ik heb maatregelen genomen rond de grootste juridische en geldelijke risico's die ik loop. Betere contracten, heldere voorwaarden, verzekeren wat nodig is en een gezonde financiële buffer.

Ik praat hier eigenlijk nooit over. Niet stoer. Maar als je graag duurzaam fast & furious wilt blijven als ondernemer, moet je op dit soort terreinen wel op safe spelen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in De Zaak)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

De Zaak (20)
Disney (2)
Ondernemerschap (53)
Risk Management (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop