Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Iedereen een Harvard-diploma?

Gepubliceerd op: 30/06/2014

Vorig jaar woonde ons gezin in Boston en volgde ik elke donderdag college aan Harvard. Dat ging makkelijker dan ik dacht. Via de Harvard Extension School worden namelijk ruim 600 vakken aangeboden waar iedereen voor kan inschrijven tegen LOI-tarieven.

Tja, denken sommigen, dan moet je wel in de buurt wonen. Maar u weet waarschijnlijk: ook vanuit Nederland zijn steeds meer overzeese collegereeksen te volgen. Gratis. In de vorm van zogenaamde MOOCs: Massive Open Online Courses. Harvard biedt MOOCs aan. Net als Stanford en MIT, waar het MOOC-idee geboren werd, en een paar honderd andere universiteiten.

Online leren is natuurlijk niet nieuw. Zelfs mijn dochter van negen knutselt het ene na het andere 'loom'-armbandje met hulp van tutorials op YouTube. Maar gratis studeren aan topuniversiteiten, da's toch andere koek.

Afgelopen week sprak ik twee communicatiewetenschappers van de UvA die op MOOC-gebied pioniers zijn in Nederland: Arie den Boon en Rutger de Graaf. Met hun cursus 'Introduction to Communication Science' trokken ze vorig jaar enkele tienduizenden deelnemers. Een paar van hun tips voor mensen die niet kunnen wachten om -online- terug te gaan naar de collegebanken...

- Mooctivity.com: MOOCs zoeken, ratings en reviews lezen: www.mooctivity.com.

- Coursera.org: MOOC-platform waar meer dan 100 universiteiten aan deelnemen, onder meer Stanford en Princeton.

- Edx.org: platform van ruim 50 universiteiten, waaronder Harvard en MIT.

- Zelf een MOOC maken? Kijk op YouTube naar 'How I record MOOC lecture videos' van Rosie Redfield, de leukste geneticahoogleraar van Canada.

Den Boon en De Graaf leerden zelf vooral veel praktische lessen in het afgelopen jaar. Zoals: maak filmpjes van maximaal vier minuten per stuk ("anders haken mensen af"), met eigen tekeningen ("voorkomt copyright problemen"), snelle testjes ("meteen na een filmpje de stof oefenen") en met ondertitels die je kunt downloaden ("wordt veel gedaan, heb je meteen een samenvatting").

Online toponderwijs, gratis voor iedereen, wie kan daar tegen zijn? Toch zitten er ook een paar scherpe randjes aan dit verhaal.

Het verdienmodel: MOOCs zijn gratis. Maar een goede MOOC kost wel tijd en geld om te maken. Veel mensen voorspellen dat, net als bij Facebook en Google, adverteerders straks graag betalen voor de data en de aandacht die MOOCs genereren.

Concurrentie tussen docenten: in de VS is Ratemyprofessors.com populair bij studenten en gevreesd onder docenten. Volgens Den Boon zorgen MOOCs ervoor dat het voor studenten nog eenvoudiger wordt om te beoordelen en te kiezen. Maar wat nu als je gewoon een gemiddelde docent bent (zoals de meesten)?

Kijken is nog geen leren: het lesaanbod is enorm. Het publiek groot. Het percentage dat een cursus ook afmaakt ligt echter laag. Vaak beneden de 10%. De vraag is ook hoeveel kennis werkelijk zijn weg vindt naar toepassing.

Te veel hoger opgeleiden: iedereen een Harvard-diploma. Prachtig. Alleen is er nu al geen passend werk voor alle hoger opgeleiden in onze maatschappij. In steden als New York en Boston worden mensen met een lagere opleiding al enige tijd massaal verdrongen door werkzoekende academici.

Steeds grotere verschillen: in theorie werken MOOCs emanciperend. Uit onderzoek blijkt echter dat de meeste cursisten mannelijke, westerse academici zijn, die graag business-colleges volgen.

Twintig jaar geleden geloofde ik voluit dat online ontwikkelingen de wereld zouden verbeteren. Nu iets minder voluit. Maar als mannelijke westerse academicus die graag business-colleges volgt, hoort u mij niet klagen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Arie den Boon (1)
MOOC (1)
NRC (244)
Rutger de Graaf (1)
Verandering (104)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop