Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Jezelf reduceren tot oneliner

Gepubliceerd op: 02/06/2014

Daar zit je dan. Al een uur. Achter je computer met je eigen LinkedIn profiel voor je neus. Of die website waar je goedkoop 250 visitekaartjes kunt laten maken. "Your professional headline," vraagt LinkedIn. "Functie," eist het visitekaartjesbedrijf. "Mens," tik je in. Tikje recalcitrant. Maar daarna verwijder je dit weer.

In de luwte van de loondienst is het makkelijk. Projectmanager belastingdienst, vul je in. Klaar. Snel weer aan het werk. Maar wat nu als je weet dat je binnenkort moet solliciteren? Wat als je ZZP-er bent? Of binnenkort wordt. Wat zet je dan op je digitale uithangbord? En hoe zorg je dat je je daar ook een beetje comfortabel bij voelt? Dat valt nog niet mee.

Experts op het gebied van strategie en marketing weten het zeker. Je moet een helder statement kunnen formuleren over wie je bent en wat je doet. Dat geldt voor merken, voor bedrijven. Maar ook voor individuen die zichzelf willen of moeten verkopen op de arbeidsmarkt. Een positioneringsstatement heet dat.

En zo'n statement mag niet te lang zijn. Eén of twee zinnen die anderen makkelijk kunnen onthouden. Dat is het wel zo'n beetje. En, belangrijk, je moet als het even kan ook meteen duidelijk maken dat je uniek bent en waarom.

Zo'n statement ziet er als volgt uit:

- Voor... (vul een doelgroep in, liefst eentje met budget).

- Ben ik.... (vul een ambacht in, een professie).

- Die het volgende levert.... (vul iets unieks in, iets dat anderen niet zomaar kunnen na-apen).

Als je worstelt met de vraag hoe je bij iets 'unieks' komt, dan helpt het acroniem IDU. Dat staat voor: importance, delivery, uniqueness.

- Wat je levert moet belangrijk zijn voor je klant, relevant voor diens motivatie.

- Je moet je klant ervan kunnen overtuigen dat jij deze waarde ook echt zult leveren.

- En je moet hem duidelijk kunnen maken dat jij dit anders doet, beter dan de concurrentie.

Ik voel bij dit soort adviezen vaak een mengeling van dankbaarheid en irritatie. Aan de ene kant: fijn om praktisch advies te krijgen. Handig, zo'n rijtje van drie punten. Aan de andere kant: ergerlijk dat ik mezelf moet reduceren tot een oneliner.

We leven al in een maatschappij waar we steeds meer ons werk zijn. Wie ben je? Adviseur bij KPMG? Ai... Natuurlijk ben je veel meer dan dat. Je bent ook: moeder, vriendin, een beetje katholiek, hardloper, gek op Downton Abbey. Maar dat past allemaal niet op dat digitale uithangbord. En zeker niet in het hoofd van een werk- of opdrachtgever. Dus zijn we op de arbeidsmarkt proposities van één ronkende regel.

Managementauteur Jos Burgers kijkt er wat lichter tegenaan. Jezelf beperken is een beetje een spel. Hij geeft het voorbeeld van een schilder met een intrigerend aanbod. Hij verft alleen vanaf de eerste verdieping. Doelgroep: huiseigenaren met hoogtevrees. Deze klanten schilderen zelf de begane grond, maar voelen zich minder comfortabel op een ladder of steiger. Natuurlijk kunnen alle professionele ververs hoog werken. Maar deze schilder profileert zich ermee. En dat werkt: klanten genoeg.

Even eerlijk. Doet hij dan écht helemaal geen schilderwerk op de begane grond? Natuurlijk wel, zegt Burgers. Volop. Als een klant dat wil, neemt hij 't graag mee. Voor een mooi prijsje. Maar dat houdt hij zorgvuldig geheim voor de buitenwereld.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Jos Burgers (1)
NRC (244)
Ondernemerschap (52)
Positioneringsstatement (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop