Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Innovatie? Denk MKB

Gepubliceerd op: 27/05/2014

Mijn eerste echte boek, helemaal zelf geschreven, ging over internet. 'Internet Strategie' telde maar liefst 660 bladzijden en stond vol ideeën, rijtjes, tips en voorbeelden op het gebied van 'concurreren in de digitale economie'. Anno Domini 1999.

Veel van de dingen die ik eind jaren '90 opschreef zijn natuurlijk hopeloos achterhaald. Maar vandaag, tijdens een lunch met twee innovatie-experts, begonnen zij opeens over een klassiek voorbeeld uit die goede oude tijd. Een ondernemerscasus die destijds ook in mijn boek was beland en nog altijd heel nuttig is. Het ging over de Amerikaanse beleggingsbank Charles Schwab.

Eerst even dit... Iets nieuws opzetten, dat valt niet mee. Dat weet iedereen die ooit voor zichzelf is begonnen. Maar binnen een traditioneel, groot bedrijf innoveren is zo mogelijk nog moeilijker. Wie bijvoorbeeld binnen een kolos als Shell echt probeert in te zetten op duurzame energie, moet heel wat uithoudingsvermogen meebrengen. Wie vernieuwing wil binnen dit soort organisaties, moet niet alleen in gevecht met bestaande denkbeelden en gewoontes, maar krijgt ook te maken met allerlei gevestigde belangen. Miljoenen klanten die prima tevreden zijn met het huidige businessmodel. Tienduizenden medewerkers en duizenden leveranciers die er allemaal hun boterham van smeren. En jij moet ze zover krijgen dat ze dit opgeven voor iets nieuws, voor iets onzekers.

Dat zelfde probleem gold ook binnen Schwab. Alle beursorders werden tot midden jaren '90 verwerkt via de telefoon en een uitgebreid kantorennetwerk. Gemiddelde opbrengst: 80 dollar per order. Toen kwam internet. Binnen de kortste keren waren er beleggingswebsites die beursorders uitvoerden voor minder dan de helft van dat geld.

De Schwab-directie had toen kunnen besluiten om eerst iedereen intern te overtuigen van de noodzaak van vernieuwing. Men had er voor kunnen kiezen om de dienstverlening via het web te integreren binnen de bestaande business. Maar in plaats daarvan koos Schwab ervoor om een compleet nieuwe vrijgevochten jongehondenclub op te zetten buiten het bestaande bedrijf. Een eigen MKB-start up.

Deze nieuwe, separate internetdienst van Schwab begon in 1996 en ging meteen keihard de confrontatie aan met alle online concurrenten én met het eigen moederbedrijf. Prijs per transactie? Eerst $39,95. Daarna $29,95. Binnen een jaar verliep meer dan de helft van alle Schwab-transacties via het web. Weer een jaar later werden de nieuwe, inmiddels nóg veel grotere internetclub en het oude bedrijf weer samengevoegd. En zo was Schwab binnen twee jaar compleet getransformeerd.

Anno 2014 is Schwab nog altijd een van de grootste partijen in de Amerikaanse beleggingsmarkt. Met overigens nog steeds 300 kantoren, en een zeer succesvolle online dienst waar je voor $8,95 per transactie online kunt beleggen.

Leerzaam. Echte innovatie krijg je niet van de grond binnen een web van verstikkende oude belangen. Als je echt iets nieuws wilt, wacht dan niet tot de laatste treuzelaar is overtuigd voordat je begint. Vecht je vrij, start, experimenteer, zoek, zet door. Denk klein en ondernemend. Denk MKB.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in De Zaak)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Charles Schwab (1)
De Zaak (20)
Innovatie (10)
Internet Strategie (1)
Ondernemerschap (53)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop