Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Ezelsbruggetjes

Gepubliceerd op: 14/05/2014

Afgelopen week deed ik een interview met managementgoeroe Ken Blanchard. Hij was via een videoverbinding vanuit Californië te gast bij een seminar in Nederland. Blanchard, net 75 geworden, grossiert al decennia in wijsheden op het gebied van leiderschap, motivatie en verandering. Een van zijn bekende eenregelige lessen: "Managent draait om het betrappen van mensen terwijl ze de juiste dingen doen." Zorg dat je ziet wat er gebeurt op de werkvloer. En geef aandacht aan wat er goed gaat.

Nu wordt er nog al eens kritiek op Blanchard geleverd. Onderzoekers op het gebied van management en leiderschap verwijten hem dat hij de zaken veel te eenvoudig voorstelt. Zijn modellen vormen hooguit eenvoudige ezelsbruggetjes die managers helpen onthouden wat zij eigenlijk al lang weten.

In het verleden had Blanchard nog wel eens de neiging om wat krampachtig te schermen met wetenschappelijk bewijs, dat vervolgens soms geen echt bewijs bleek te zijn. Nu haalt hij zijn schouders er over op. "I want to be a teacher of simple truths," zei hij de afgelopen week. Een onderwijzer in eenvoudige waarheden.

Desondanks -of juist daardoor- zaten veel mensen driftig aantekeningen te maken bij het interview met Blanchard. Hoe zit dat?

Mij valt op dat verreweg de meeste mensen die leiding proberen te geven aan een bedrijf, een team of zichzelf, weinig tot niet toekomen aan het serieus reflecteren op dat leiding geven. Daar zou je verontwaardigd of meewarig naar kunnen kijken als je -zoals ik bijvoorbeeld- juist van lezen, schrijven en lesgeven je werk hebt kunnen maken. Maar dat is wel een beetje aanmatigend.

Voor veel ondernemers, managers en professionals geldt dat er in de werkweek maar weinig tijd overblijft voor serieuze studie en reflectie. In die schaarse tijd moet je: uit een overdonderend aanbod de juiste boeken, artikelen of YouTube-filmpjes kiezen; dit verwerken en onthouden; en ook nog op de juiste wijze in de juiste situaties toepassen.

Dat is snel opgeschreven. Dat klinkt simpel. Maar om het ook echt te doen is iets anders. Ik test het wel eens. Vraag deelnemers aan seminars of zij populaire managementtheorieën uit het hoofd kunnen reproduceren (de immens populaire 'zeven eigenschappen' van Covey bijvoorbeeld). Veel mensen komen nog niet tot eigenschap één.

De afgelopen week werd er op de website van de Harvard Business Review gediscussieerd over de waarde van managementtheorieën. Volgens blogger Doug Sundheim zijn veel mensen niet in staat om boekenwijsheid correct te onthouden en toe te passen. We interpreteren wat we lezen in businessboeken op onze eigen manier, gekleurd door eerdere ervaringen en actuele gebeurtenissen. En dat is prima, volgens hem. Sundheim raad ons aan om gewoon op te houden met het aanhalen van managementgoeroes en allemaal ons eigen, persoonlijke managementmodel te maken. Ga er even voor zitten, pak een A4-tje en schrijf in je eigen woorden op hoe goed leiderschap er uitziet. Waar geloof je zelf in, op basis van je eigen kennis en ervaring?

"Zijn al die managementmodellen wel nodig," vroeg ik Blanchard. Zijn antwoord: "Hoeveel diëten heb je nodig om af te vallen? Eentje maar... Namelijk dat diëet waar je je aan houdt. The one you stick to."

Tja. Een paar eigen ezelsbruggetjes. Op basis van enkele eenvoudige waarheden. En je daar aan houden. Misschien is dat al heel wat.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Eenvoudige waarheden (1)
Ken Blanchard (1)
Leiderschap (139)
NRC (243)
Stephen Covey (4)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop