Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Gotlieb

Gepubliceerd op: 30/04/2014

Ik heb deze week regelmatig gedacht aan Arthur Gotlieb. De medewerker van de NZa die zelfmoord pleegde. Marcel Gotlieb, de broer van Arthur en zelf manager, gaf terecht aan dat leidinggevenden lessen uit zijn verhaal moeten trekken.

Dat is nog niet zo makkelijk. Voor je het weet ga je 'de managers' of 'de maatschappij' van allerlei dingen beschuldigen. Misschien moeten we juist klein en dichtbij beginnen. Door eerst onszelf, vooral wanneer we leiding geven, een paar kritische vragen te stellen. Vragen die je kunnen behoeden voor fouten. Drie suggesties.

1. Ken je de mensen met wie je samenwerkt?

Vaak gebruiken we op het werk verhullende taal. We praten over FTE's en formatieplaatsen. Op deze manier houd je lastige emoties en gewetensvragen buiten de deur. Het is veel makkelijker om te praten over 'het reduceren van FTE's' of 'het stimuleren van de mobiliteit', dan hardop te zeggen dat Margriet of Joep of Arthur weggepest moet worden.

In plaats van het hanteren van dit soort anonimiserend, administratief vocabulaire zouden we ons moeten inspannen om de mensen met wie we samenwerken gewoon te leren kennen. Als individuen van vlees en bloed. Iets weten van wie ze zijn en wat hen bezighoudt. Dat helpt om een bedrijf meer te zien als een gemeenschap van mensen die iets willen betekenen voor andere mensen. Dat beschermt tegen onmenselijk gedrag.

2. Weet je wat de ander doet en waarom?

Wat doen je collega's eigenlijk zo door de dag heen, welke gesprekken voeren ze, waar gaat het dan over, welke beslissingen nemen ze? Waarom? Veel managers hebben geen idee. Het gevolg hiervan is dat wanneer de resultaten tegenvallen, er allerlei standaardmaatregelen uit de kast worden getrokken die hooguit door puur toeval kunnen werken. Er worden 'targets' bedacht voor teams en individuen. Zoals ook gebeurde in het verhaal van Gotlieb. We introduceren een 'nieuw kantoorconcept'. Of iedereen krijgt een training.

Maar als je niet weet wat mensen echt doen en niet in eenvoudige woorden kunt uitleggen hoe jouw ingrijpen daar een positieve invloed op zal hebben, dan is managen niet meer dan het afdraaien van contraproductieve, soms ronduit gevaarlijke rituelen.

3. Realiseer je je welke impact je op anderen hebt?

De direct leidinggevende heeft gemiddeld de meeste invloed op ons werkplezier en onze motivatie. Hij kan je helpen om goede prestaties te leveren en een gevoel van progressie te ervaren. Bijvoorbeeld door relevant werk aan te reiken waar je goed in bent. Door je te ondersteunen en belangrijke hindernissen weg te nemen.

Maar hij kan ook een bron van chronische stress zijn wanneer het omgekeerde gebeurt. Wanneer je het gevoel krijg genegeerd te worden, wanneer je veel te veel werk toegewezen krijgt of juist niets te doen hebt.

Het is moeilijk om het goed aan te pakken als manager en makkelijk om het verkeerd te doen. Al was het maar omdat negatieve ervaringen bij mensen nu eenmaal harder binnenkomen dan positieve. Niet voor niets stellen arbeidsdeskundigen dat je moet streven naar minimaal drie positieve interacties tegenover een negatieve. Wanneer je als manager graag 'harde' targets wilt stellen, dan zou je, voor jezelf, hiermee moeten beginnen.

Drie eenvoudige vragen naar aanleiding van het verhaal van Arthur Gotlieb. Ze zijn niet nieuw. En de lessen erachter ook niet. En toch moeten ze ons blijkbaar telkens opnieuw worden voorgehouden. Omdat we allemaal het risico lopen om in onze werkomgeving verblind te raken door eigenbelang, macht, stress en overdreven verwachtingen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Arthur Gotlieb (2)
Gedrag (178)
Leiderschap (139)
NRC (243)
NZa (2)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop