Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe technologie alle wereldproblemen zal oplossen

Gepubliceerd op: 07/04/2014

"Een Masaï met een smartphone heeft toegang tot meer informatie dan de president van de VS vijftien jaar geleden." Binnen de wondere wereld van het managementboek zijn er allerlei stromingen. Een daarvan is die het van het techno-optimisme: technologie gaat de wereld redden. De monsterhit op dat gebied is momenteel Abundance. The future is better than you think van Peter Diamandis en Steve Kotler.

Diamandis' en Kotler stellen dat de binnen vier decennia echte armoede de wereld uit is. De vier miljard mensen die nu het allerarmst zijn, zullen in 2050 net als wij beschikken over voedsel, water en onderdak, over energie, onderwijs en ict en ook over vrijheid en gezondheidszorg.

Abundance, overvloed, betekent in het woordenboek van de auteurs overigens niet dat iedereen een luxe leventje zal leiden in de toekomst, maar wel dat iedereen mogelijkheden heeft zich te ontwikkelen.

Volgens de auteurs komt dit primair door technologische ontwikkelingen zoals robotica, nanotechnologie en lifesciences, binnen gebieden als voedselproductie, energie en gezondheidszorg. En volgens de auteurs gaan deze ontwikkelingen veel sneller dan wij denken.

Abundance stapelt voorbeeld op voorbeeld. Van de ontwikkeling van gekweekt vlees (wat niet alleen zal leiden tot meer en goedkoper voedsel, maar ook tot minder verspreiding van ziektes) tot de groei in zonnepanelen (de verkoop stijgt jaarlijks met 45 tot 50%, de kosten per opgewekte kilowattuur halveren elke vier jaar).

Meestal kun je techno-optimisten snel weer in hun hok jagen door aan te tonen dat zij weinig begrijpen van menselijk gedrag. Maar Abundance bestrijdt deze kritiek met zijn eigen wapens. De auteurs wijzen op de 'negativity bias', het fenomeen dat ons brein volautomatisch focust op onplezierige, pijnlijke informatie. Ooit goed voor het overleven, maar nu slecht voor een reëel beeld van de wereld waarin we leven. Terwijl wij denken dat het de verkeerde kant uitgaat met de wereld, laten de ontwikkelingscijfers juist een positief beeld zien. Iets meer optimisme zou gezond en terecht zijn, stellen de auteurs.

Bij tijd en wijle is de overtuigingsdrang, zoals bij alle ware gelovigen, dodelijk vermoeiend. Na pagina's vol voorbeelden, casussen, cijfers en grafieken, heb je domweg de puf niet meer om een gezond Hollands 'ja, maar' in te brengen. Dat wil echter niet zeggen dat de auteurs gelijk hebben in alles.

Een van de hoofdbezwaren: technologie, of het nu gaat om internet, genetische manipulatie of nucleaire energie, heeft vrijwel altijd positieve en negatieve effecten. Wie gelooft dat het mogelijk is om in een complexe wereld die wordt bevolkt door echte mensen, alleen de goede vruchten van technologische vooruitgang te plukken, kent zichzelf en zijn medemens niet goed genoeg.

Zo zijn de auteurs razend enthousiast over de 'do it youself'-trend, het fenomeen dat kleine groepen hobbyisten en ondernemers bottom-up innovatie creëren. Een trend die al bijna vijftig jaar onderweg is binnen de informatietechnologie, maar in steeds meer vakgebieden zichtbaar is.

Maar volgens critici vergeten ze dat er ook veel doe-het-zelvers rondlopen met slechte bedoelingen: terroristen, profiteurs, criminelen. De auteurs lijken te geloven dat met de technologische ontwikkelingen ook diep-menselijke problemen als corruptie en egoïsme zullen verdwijnen.

Lezen of niet lezen, dat is de vraag. Toch maar lezen dan. Niet helemaal in één keer, maar elke dag een beetje. Tot het punt waar het optimisme van Abundance nog net niet overgaat van aanstekelijk en inspirerend in naïef en irritant.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Abundance (1)
Gedrag (193)
NRC (269)
Ondernemerschap (53)
Peter Diamandis (1)
Steve Kotler (1)
Techno-optimisme (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop