Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Een handvol dobbelstenen

Gepubliceerd op: 27/03/2014

Een aardig deel van mijn familie woont in Oost-Groningen. Nette hardwerkende mensen. Eens per jaar verschijnt de lijst met armste gemeenten in Nederland en trekken er weer een paar Hilversumse cameraploegen naar het noordoosten. Nooit vragen ze aan mijn ooms, tantes, neven en nichten wat ze van de uitslag vinden. Meestal wordt er net zo lang gezocht tot er een tandeloze bejaarde shag rokende vrouw op een scootmobiel is gevonden. Tja, denk je dan als kijker. Dat wordt nooit wat met die regio.

Het zoeken naar uitersten is populair in de media. Gekke types. Met extreme meningen. Voor, tegen. Links, rechts. Zwart, wit. Goed, slecht. Alleen komt zo'n overzichtelijke verdeling in het echt niet of nauwelijks voor.

Even terug in de tijd. In de 18e eeuw ontdekte de Franse wiskundige Abraham de Moivre de 'Normale verdeling'. Uitkomsten van processen die veroorzaakt worden door een groot aantal toevalligheden (zoals het gooien met een handvol dobbelstenen) leiden tot een verdeling die, grafisch weergegeven, de vorm van een klok aanneemt. De meeste uitkomsten bevinden zich rond het gemiddelde, wat leidt tot een mooie bult in het midden van de grafiek. En naarmate je verder bij het gemiddelde vandaag geraakt, zijn er minder uitslagen te noteren. Dit geldt niet alleen voor dobbelen, maar ook voor natuurlijke fenomenen als: lichaamslengte, schoenmaat en allerlei menselijk denken en handelen.

De Moivres verdeling werd verschillende keren herontdekt of hernieuwd onder de aandacht gebracht. Bijvoorbeeld door de Duitse wiskundige Carl Friedrich Gauss.

Maar ook socioloog Everett Rogers stelde vast dat het moment waarop mensen een verandering of innovatie oppakken, normaal verdeeld is. Eerst heb je een heel klein groepje dat open staat voor een vernieuwing (bijvoorbeeld een elektrische auto): de innovators. Daarna pakt een iets grotere groep het op: de early adopters (met een o en niet zoals veel mensen zeggen 'adapters', die horen in het stopcontact). Daarna komen de twee grootste groepen, de early en de late majority. En ten slotte een klein staartje: de laggards, de achterblijvers.

Terug naar nu. We denken graag in dichotomieën, eenvoudige tegenstellingen, koesteren een diepe behoefte aan structuur. Maar in het echt is het leven niet zo extreem spannend of geruststellend overzichtelijk. Als het gaat om persoonlijkheidstrekken, meningen, uitspraken en gedragingen, zijn er maar weinig uitschieters te noteren en bewegen veruit de meeste mensen zich dicht rond het gemiddelde. Niet zo gek omdat al deze menselijke kenmerken het gevolg zijn van een samenspel van een groot aantal toevalligheden. De genetische mix waarmee je ter wereld kwam, je persoonlijke ontwikkelingsgeschiedenis, de complexe interacties met verschillende personen. Een handvol dobbelstenen.

Wat moet je hiermee als manager? Realiseer je dat de meeste collega's niet fanatiek voor of faliekant tegen nieuwe ideeën zijn. Het merendeel zit in het midden. Medewerkers zijn ook niet óf betrouwbaar óf onbetrouwbaar. De meerderheid is de ene keer iets betrouwbaarder dan de andere keer, afhankelijk van de situatie. We zijn niet introvert of extravert, maar meestal ertussenin. Echte winners en losers vind je bijna niet. En verreweg de meeste klanten die je bedient, zullen je geen negen of tien geven, ook geen vier of vijf, maar een zeven. Laat het je niet frustreren.

Het echte leven, thuis en op kantoor, is een stuk gemiddelder, saaier en grijzer dan op TV. En juist daardoor krijgen we af en toe, heel gewoon, ook nog wat werk gedaan.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Abraham de Moivre (1)
Carl Friedrich Gauss (1)
Everett Rogers (1)
Gedrag (178)
Leiderschap (139)
NRC (243)
Normale verdeling (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop