Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Ongewoon goed je werk doen

Gepubliceerd op: 03/03/2014

Vroeger was je al een effectieve manager wanneer je medewerkers zover kreeg dat ze op tijd kwamen en gewoon hun werk deden. Daarna gingen we meten of ze ook tevreden waren. Al iets lastiger. Nu dienen collega's minimaal 'betrokken' te zijn en het liefst 'bevlogen'. Maar weet je als gemiddelde voorman, ploegbaas of teamleider eigenlijk wel wat daarbij komt kijken? Zou je dat moeten weten? Of is dit gewoon de zoveelste bevlieging van de Human Resources-afdeling?

Om met de laatste vraag te beginnen. Ik vrees van niet. Betrokkenheid en bevlogenheid zijn misschien modieuze begrippen, maar ze gaan over een ontwikkeling die iedereen kan waarnemen. In een economie waar kennis, creativiteit en relaties steeds meer centraal staan, is het niet meer genoeg om je uren te maken en gewoon je werk te doen. Honderd jaar geleden probeerden managers verschillende mensen allemaal precies het zelfde te laten doen. Dat soort werk is verhuisd, geautomatiseerd of gerobotiseerd. De kunst is nu om gewone medewerkers te bewegen tot ongewone prestaties. Een beetje zin in je werk helpt daarbij.

Betrokken of bevlogen zijn én blijven is nog niet zo makkelijk. Adviesbureau Bain & Company deed recent interessant onderzoek. Een van de bevindingen: naarmate mensen langer bij een bedrijf werken, daalt de betrokkenheid. Het blijkt dat de mensen die een organisatie het best kennen, vaak het minst betrokken zijn. Alarmerend en herkenbaar. Nog eentje: managers zijn gemiddeld veel meer betrokken dan hun medewerkers. Daardoor overschatten ze hoeveel zin collega's in hun werk hebben. Ook relevant: betrokkenheid is het laagst in verkoop- en servicefuncties. Daar kom je namelijk regelmatig ontevreden klanten tegen en lukt het je lang niet altijd om hun problemen op te lossen.

Bain vroeg zich in het onderzoek ook af wie er eigenlijk verantwoordelijk moet zijn voor de betrokkenheid van de medewerker. Helder antwoord: niet HR, maar de lijnmanager.

Lijnmanagers hebben van alle collega's veruit de grootste invloed op de vraag of mensen met plezier naar hun werk gaan. Direct leidinggevenden zijn bij uitstek in de gelegenheid om frequente, directe feedback te geven op het dagelijkse werk. Om hun persoonlijke waardering te laten blijken wanneer er goed gepresteerd wordt. En om mensen op maat te begeleiden in hun ontwikkeling. Elementen die essentieel zijn voor plezier in je werk.

Klein probleem: veel lijnmanagers kunnen dit helemaal niet. Ze zijn goed in de taakgerichte kant van hun werk. Maar de menskant vinden ze lastig. Bovendien hebben veel bedrijven in de afgelopen decennia hun lijnmanagers op de een of andere manier ervan overtuigd dat zaken als medewerkerstevredenheid en talentontwikkeling het terrein zijn van HR-professionals.

Hoe nu verder? Volgens Bain wordt de nieuwe dagtaak van HR het coachen van lijnmanagers. HR moet hen wijzen op hun rol in het stimuleren van betrokkenheid. HR moet hen trainen in het voeren van open dialogen met medewerkers, in het luisteren naar zorgen en het wegnemen van irritaties. HR moet lijnmanagers helpen om telkens weer de focus te leggen op de ervaring van de klant, wat automatisch betekent dat verkoop- en servicemedewerkers meer ondersteuning krijgen. HR moet lijnmanagers helpen om verschillende medewerkers ook verschillend, op maat, te stimuleren in hun ontwikkeling.

Wonderlijk eigenlijk. Dat ongewoon goed je werk doen, als medewerker, manager of HR-professional, uiteindelijk draait om het besef dat we allemaal gewone mensen zijn die gewoon een beetje aandacht en liefde nodig hebben.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Bain & Company (1)
Gedrag (189)
Leiderschap (157)
NRC (261)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop