Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Nét niet echt netjes

Gepubliceerd op: 18/11/2013

Een paar jaar geleden had ik opeens ruzie met een dure adviseur. Hij werkte freelance voor de overheid. Uurtje factuurtje. Voor zijn opdrachtgever wilde hij mij inhuren. Maar hij was van mening dat ik hem daarvoor een 'kickback-fee' moest betalen. Een vergoeding voor zijn bemiddeling. Om het nét een beetje interessanter te maken. Voor hem.

Ik vroeg: "Dus jij laat je per uur betalen door je opdrachtgever om iemand te zoeken. En dan wil je door die persoon zelf ook betaald krijgen? Dat is fraude."

Grote verontwaardiging: wat hij verlangde was volgens hem volkomen normaal. Iedereen deed het. En ik moest niet zo moeilijk doen.

Ik vind -nog steeds- dat ik gelijk had met mijn 'antistrijkstokbeleid'. Maar ik ken ook genoeg mensen die mijn reactie overdreven vonden. Want kijk: bedrog, omkoperij en fraude, daar doen we niet aan. Maar nét een beetje afronden hier en daar, een beetje rommelen in je eigen voordeel... Is dat nu zo'n probleem?

Een van mijn favoriete psychologen is Dan Ariely. Hij doet al jaren onderzoek naar sjoemelen. Een paar maanden geleden bezocht ik hem in de VS, in Durham, North-Carolina, waar hij woont en werkt. Hij legde het nog eens haarfijn uit. De gelegenheid creëert de sjoemelaar. We sjoemelen allemaal. En we doen het sneller en meer wanneer er sprake is van...

1) onduidelijke regels (mag dit nu nét wel of nét niet?)

2) strijdige belangen (het rijk wil dat ik veel belasting betaal, ik wil zo min mogelijk afdragen).

Zodra er sprake is van zo'n 'grijze zone' is alles wat we met een creatieve redenering kunnen goedpraten, voor onszelf geoorloofd. En wat ons erg helpt in het verzinnen van zo'n redenering, is het voorbeeldgedrag in onze omgeving. Sjoemelen is besmettelijk.

Als ondernemer ben je een voorbeeld. Of je dat nu leuk vindt of niet. We hebben collega's, klanten, medewerkers... Wanneer je altijd je facturen naar boven afrondt, krijg je van anderen ook al snel nét iets vettere declaraties.

Begrijp me goed, het gaat bijna nooit om regelrechte fraude. Het gaat om die dingen die eigenlijk nét niet echt netjes zijn, maar waar we voor onszelf nog wel een goed verhaal omheen kunnen breien. De computer van de zaak die, hoewel nog niet afgeschreven, naar de kinderen gaan. Die mooie eetkamertafel die als vergadermeubel in de boeken staat.

Wanneer we als ondernemers nét niet het goede voorbeeld geven, maken we het voor de mensen om ons heen wel heel gemakkelijk om een creatieve redenering in eigen voordeel te verzinnen.

Sinds mijn bezoek aan North-Carolina kijk ik net iets anders terug op mijn aanvaring van destijds. Natuurlijk lag het aan die adviseur. Die deugde niet. Maar blijkbaar had hij op de een of andere manier het gevoel dat hij aan mij prima zoiets kon vragen. En dat zit me nog steeds nét niet echt lekker.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in De Zaak)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Dan Ariely (4)
De Zaak (20)
Gedrag (179)
Ondernemerschap (52)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop