Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Handen wassen

Gepubliceerd op: 11/11/2013

'Ideas worth spreading' is het motto van TED. Deze week bezocht ik mijn eerste TEDx-conferentie, in het Concertgebouw in Amsterdam. Zestien sprekers vertelden elk in maximaal achttien minuten een mooi verhaal.

Er kwamen heel wat ideeën voorbij die het waard zijn verbreid te worden. En tegelijk, in mijn hoofd, was er de realisatie dat je er met doorvertellen nog lang niet bent. Tenminste als het de bedoeling is dat een idee ook tot uitvoering wordt gebracht. Van 'spreading' naar 'doing' is een grote stap.

De dagen voor TEDx had ik me verdiept in het onderwerp 'handen wassen'.

Handen wassen is de beste manier om infecties in ziekenhuizen tegen te gaan. Is dat belangrijk? Best wel. Alleen al in Nederland lopen zo'n 100.000 patiënten per jaar een ziekenhuisinfectie op. Gevolg? Een hoop kosten, leed en duizend doden per jaar.

Iedere arts en verpleegkundige weet hoe en wanneer zij of hij z'n handen moet wassen. Het gaat om wijdverspreide kennis. Maar de vraag is: doen ze het ook? Of nog iets nauwkeuriger geformuleerd: lukt het de medewerkers in een gemiddeld Nederlands ziekenhuis om zich te houden aan de normen op het gebied van handhygiëne die de medische stand zelf heeft opgesteld?

Je voelt het antwoord al een beetje aankomen. Nee. Promovendus Anita Huis onderzocht recent de stand van zaken in 67 afdelingen in drie Nederlandse ziekenhuizen en gemiddeld werden de normen op het gebied van handen wassen voor 20% nageleefd.

Even recapituleren. Als je in een ziekenhuis werkt, kun je op een eenvoudige manier infecties tegengaan en onnodig leed voorkomen. Namelijk door je te houden aan je eigen handenwasregels. Maar je doet het niet. Waarom niet? Omdat de stap van idee naar actie voor ieder mens wordt geblokkeerd door een hele rits van factoren waar we maar weinig grip op hebben.

Soms zitten die factoren in ons eigen hoofd. We vergeten het idee. We geloven het niet. We denken dat het een beetje overdreven is. We stellen de uitvoering nog even uit.

Vaak zitten die factoren in de directe omstandigheden. Het is druk. We worden afgeleid. Er valt iemand uit bed. Niemand herinnert ons eraan. Andere mensen doen het ook niet. De kraan zit te ver weg.

De meeste goede ideeën, hoe krachtig en eenvoudig ook, leggen het af tegen de waan van de dag.

Dat is gekmakend. Letterlijk soms. De Hongaarse arts Ignaz Semmelweis stelde in 1847 als eerste vast dat artsen en verpleegkundigen infecties kunnen voorkomen door hun handen te wassen. Nu was Semmelweis geen handig communicator en emotioneel niet de stabielste. Maar het feit dat veel collega's zijn bevindingen niet wilden accepteren en er intussen dagelijks mensen overleden aan door medici zelf veroorzaakte infecties, dreven hem uiteindelijk tot waanzin. Hij eindigde in 1865 in een krankzinnigengesticht, waar hij na twee weken door de bewakers werd doodgeslagen.

Goed. Dat was toen. We zijn 150 jaar beschaving verder. We hebben nu internet, smartphones en mooie initiatieven als TED. En ook het idee van Semmelweis heeft zich verspreid over de hele wereld.

De grootste uitdaging is echter nog altijd hetzelfde. Hoe we een kostbaar inzicht ook kunnen omzetten in actie. Zo begaafd als wij mensen zijn waar het gaat om het verzinnen en verspreiden van ideeën, zo gehandicapt blijven we waar het gaat om ook werkelijk te doen wat we waardevol vinden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Anita Huis (1)
Gedrag (193)
Ignaz Semmelweis (1)
NRC (269)
Verandering (119)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop