Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Gelijk

Gepubliceerd op: 14/10/2013

Het is de zwakke plek van veel ondernemers. We willen graag bewijzen -aan onszelf en aan de rest van de wereld- dat we gelijk hebben. Maar als je niet uitkijkt, kan je dat zomaar je hele bedrijf kosten.

Doe eens mee. Raad eens... Hoeveel procent van de bedrijven die uiteindelijk succesvol worden, heeft onderweg z'n strategie drastisch moeten herzien?

Amar Bhidé, hoogleraar aan Tufts University, deed er onderzoek naar. Hij stelde vast dat het om 93% gaat. Drie-en-ne-gen-tig procent. Van alle ondernemers die uiteindelijk een goedlopend bedrijf neerzetten, heeft de grote meerderheid het plan waar men aanvankelijk heilig in geloofde, aan de kant moeten zetten en vervangen door een nieuwe, betere aanpak.

Wat betekent dit? Allereerst dit... Als een ondernemer na een paar jaar weer stopt, vlak na of vlak voor een faillissement, dan komt dat dus niet omdat hij of zij een verkeerd plan had. Want ook de starters die wél succesvol worden, begonnen met een verkeerd plan.

Nee, het zit anders. Als een ondernemer uiteindelijk moet stoppen, dan komt dat omdat hij niet snel genoeg heeft geleerd. Hij heeft zich onvoldoende gerealiseerd dat het er niet om ging om het ondernemingsplan waar hij zo heilig in geloofde aan het draaien te krijgen. Het ging er om zo snel mogelijk te leren wat de tweede versie van dit businessplan zou moeten zijn. Of de derde, of de vierde versie.

De kunst is om uit te zoeken waar je wél van kunt leven, voordat je aanloopkapitaal op is en je aanlooptijd over. Je moet vliegen, de lucht in, voor het einde van de startbaan is bereikt.

Dit betekent ook dat je als beginnende ondernemer, anders dan wat veel mensen denken, er vanuit moet gaan dat je ongelijk hebt. Dat je op zoek moet naar informatie die je helpt om kritisch te evalueren en bij te sturen. En dat is erg moeilijk.

Veel starters én gevestigde ondernemers die zich moeten aanpassen aan de marktontwikkelingen steken liever hun kop in het zand dan te onderkennen dat ze op een dood spoor zitten. Een ondernemer in de autobranche die ik deze week sprak zei: "Krimpende markt... wil je liever niet horen. De prijs van opleidingen stijgt... ook dat zie je liever niet. Fabrikanten stappen over op andere materialen en dat betekent investeren in nieuwe kennis en technieken... Wil je niet weten. Maar wie niet oplet en niet vernieuwt, die doet morgen niet meer mee."

Ik vind het plezierig om gelijk te krijgen en redeneer daar in gesprekken graag naar toe. Maar eigenlijk is dat is een zwakke plek in mijn ondernemerschap.

Doel van mijn zaak is tenslotte niet om te bewijzen dat ik gelijk heb, maar om waarde te creëren voor anderen en mezelf. En in 93% van de gevallen gaat dat uiteindelijk heel anders dan je aanvankelijk dacht.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in De Zaak)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Amar Bhidé (1)
De Zaak (20)
Ondernemerschap (52)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop