Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe tem je een hork?

Gepubliceerd op: 14/10/2013

Wat doe je als je baas een hork is? Ik bedoel niet: wat te doen als je een hekel hebt aan alle managers. Dan loont het om wat meer de nuance te zoeken. Nee, wat doe je als je 't écht slecht getroffen hebt? Zoals Willem of Hedy.

Willem sprak ik twee weken terug. Hij is directeur van de Nederlandse vestiging van een Duits concern. Zijn baas schreeuwt tegen hem. Hij belt als hij ontevreden is en tiert er dan op los. Auf Deutsch.

Hedy trof ik deze week. Ze zit in het bestuur van een stichting. Toen ze recent kritiek had op haar voorzitter, liet deze weten dat hij -via een nevenfunctie- makkelijk kon zorgen dat haar man de komende tijd wat meer thuis zou zijn.

Een slechte baas kan je leven verpesten. Vorig jaar rapporteerde The Atlantic dat slecht leiderschap onder meer kan leiden tot een zwakkere gezondheid, spanningen in je gezin en een verhoogde kans op hartklachten.

Dit voorjaar meldde organisatieadviesbureau Hay Group op basis van wereldwijd onderzoek dat 55% van de managers een demotiverend werkklimaat creëert. Nederland is helaas geen uitzondering met -knappe score- 68% demotiverende leidinggevenden. Voor veel mensen is hun directe baas een van de grote stressoren in hun leven.

Slecht leiderschap komt in allerlei soorten en maten. In haar boek Bad Leadership sorteert Barbara Kellerman ze in zeven categorieën: incompetent, rigide, onmatig, onverschillig, corrupt, afstandelijk en boosaardig.

Alles goed en wel. Maar wat doe je eraan? Het veranderen van andermans gedrag is complex. Zeker als deze niet meewerkt. Ja, natuurlijk kun je proberen te praten met je baas. Of klagen bij de baas van je baas. Maar bij een echte hork zet dit geen zoden aan de dijk. Daarom drie alternatieve aanpakken voor als er echt iets moet gebeuren.

1. Conditionering. Je negeert vervelend gedrag, reageert stoïcijns op uitbarstingen en zwijgt glimlachend wanneer er met stemverheffing tegen je wordt gesproken. Alleen wanneer er een normale toon en inhoud klinken, antwoord je welwillend. Deze aanpak kan zeer effectief zijn, maar vergt de nodige zelfbeheersing. Vooral omdat jouw negeren de eerste keren zeer waarschijnlijk zal leiden tot nog agressiever gedrag van je baas.

2. Hij (of zij) weg. Hoe? De beste manier is om een belastend dossier op te bouwen. Bewaar beschamende e-mails. Nog beter: leg je gesprekken vast. Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek is het juridisch toegestaan om het op te nemen. Bijvoorbeeld met een smartphone in je zak. Ook als je dit niet vertelt aan de andere aanwezigen. En als iemand je bedreigt of allerlei grove dingen toevoegt, mag je de opname vervolgens ook gebruiken in een rechtszaak.

3. Jij weg. Geen zin in de ietwat zenuwslopende oplossingen hierboven? Kies dan eieren voor je geld. Je direct leidinggevende heeft een zeer grote invloed op je werkplezier en carrière. Als die invloed in beide gevallen negatief is, ontsnap dan zolang het nog kan. "Een snelle vlucht is eervoller dan te buigen voor het juk van de bezetter," schreef Homerus. Verstandig loopbaanadvies, lijkt me.

Ten slotte: terugpesten is aardig als flankerend beleid. Managementhoogleraar Bob Sutton verhaalt over een "asshole boss" die doorlopend de snacks van een medewerkster jatte. Zij sloeg terug door snoepjes te fabriceren met laxeermiddel als hoofdingrediënt. Zoete wraak met symbolische waarde. Ze was niet langer de enige die met buikpijn op kantoor zat.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Barbara Kellerman (2)
Bob Sutton (5)
Gedrag (193)
Leiderschap (165)
NRC (269)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop